BARCELONA 1 ESPANYOL 0

Ketua jurulatih Barcelona, Xavi, menafikan dakwaan bahawa Sergio Aguero akan bersara.

Terdapat desas-desus yang mendakwa pemain kebangsaan Argentina itu akan mengadakan satu sidang media minggu depan bagi mengesahkan sama ada dia akan meneruskan kariernya sebagai pemain atau tidak.

Aguero tidak pernah beraksi sejak pasukannya terikat 1-1 dengan Deportivo Alaves pada 30 Oktober lalu, di mana dia dikeluarkan kerana berasa pening dan sakit dada.

Barca kemudian mengesahkan bahawa pemain itu terpaksa berehat selama tiga bulan selepas pihak perubatan mengesyaki dia mengalami masalah kardiovaskular. Pemain berusia 33 tahun, itu pada 12 November lalu, menegaskan dalam satu ciapan Twitter bahawa dia 'sentiasa positif' walaupun terdapat dakwaan dia tidak lagi akan dapat bermain.

Xavi, yang meraih kemenangan 1-0 ke atas Espanyol dalam perlawanan pertamanya selaku jurulatih pasukan itu awal pagi tadi, menegaskan bahawa dakwaan yang menyatakan Aguero sah akan bersara itu merupakan satu berita palsu.

"Apa yang didedahkan itu tidak benar," katanya kepada wartawan.

"Saya sudah bercakap dengannya, dia amat tenang dan gembira.

"Saya menyuruhnya untuk kembali apabila dia sudah berasa baik."



Aksi di Camp Nou awal pagi tadi menyaksikan Memphis Depay menjaringkan gol tunggal perlawanan menerusi sepakan penalti untuk menewaskan seteru setempat, Espanyol, walaupun Barca bernasib baik apabila dua percubaan Raul de Tomas terkena tiang dan tandukan Landry Dimata tersasar.

"Saya amat gembira dengan tiga mata ini dan usaha yang dilakukan pemain saya.

"Kami tidak berada dalam keadaan terbaik dan Espanyol banyak mencipta masalah buat kami. Dan kami juga bernasib baik apabila percubaan mereka terkena tiang.

"Saya gembira dan saya kira ia kemenangan yang selayaknya buat kami. Kami tidak boleh gagal, itulah sikapnya untuk tidak gagal," katanya lagi.