Jack Wilshere telah kembali ke bekas kelab, Arsenal selepas dilantik sebagai ketua jurulatih bawah 18 tahun yang baharu.

Bekas pemain antarabangsa England, Wilshere, mengumumkan persaraannya pada usia 30 tahun minggu lepas, yang paling baru-baru ini bermain untuk kelab Superliga Denmark AGF.

Wilshere lulus dari akademi Arsenal dan dianggap sebagai salah satu pemain yang paling menjanjikan dalam bola sepak dunia pada masa kejayaannya.

Dia membuat penampilan sulung Liga Perdana pada usia 16 tahun dan 256 hari pada September 2008, yang menjadikannya pemain pertama Arsenal termuda dalam liga.

Berikutan tempoh pinjaman yang menggalakkan di Bolton Wanderers, Wilshere mengukuhkan tempatnya dalam pasukan Arsenal semasa kempen 2010-11, membuat 35 penampilan di liga utama.

Tetapi pemain tengah berbakat itu terus dibelenggu oleh kecederaan. Selepas musim 2010-11, dia tidak pernah berjaya membuat lebih daripada 25 penampilan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dalam satu kempen sekali lagi untuk Gunners.