Arsene Wenger berasakan Arsenal mampu memanfaatkan kekurangan 'pasukan yang mendominasi' dalam Liga Perdana Inggeris (English Premier League) musim ini untuk menjulang kejuaraan pertama mereka sejak 2004.

Bekas pengurus legenda Gunners itu juga percaya cuti pertengahan musim kerana saingan Piala Dunia di Qatar menyumbang kepada 'peluang baik' kelab lamanya.

Arsenal telah menikmati permulaan cemerlang musim ini di bawah kendalian Mikel Arteta, memenangi enam daripada tujuh perlawanan liga mereka untuk menduduki tangga teratas pada peringkat awal ini.

Juara bertahan, Manchester City hanya ketinggalan satu mata, di hadapan Tottenham dengan perbezaan gol, selepas kehilangan mata dalam keputusan seri dengan Newcastle dan Aston Villa.

Wenger tidak menganggap pasukan Pep Guardiola sebagai pasukan yang paling mendominasi sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan mengesyaki boleh membuka pintu kepada pesaing mereka untuk mencabar mereka bagi merebut gelaran.

"Saya akan mengatakan mereka mempunyai peluang yang baik musim ini kerana saya tidak melihat mana-mana pasukan yang sangat mendominasi," kata ikon Perancis itu kepada Sky Sports mengenai harapan gelaran Arsenal.

“Saya percaya ia adalah peluang terbaik untuk melakukannya musim ini.

"Sudah tentu, ia adalah musim istimewa juga kerana anda mempunyai Piala Dunia di tengah-tengah saingan dan anda tidak tahu sejauh mana ia akan menjejaskan prestasi pemain individu dan pasukan. Secara keseluruhan, saya percaya ada adalah peluang yang baik bagi musim ini."

Ketika Arsenal memasuki rehat antarabangsa September mendahului Liga Perdana Inggeris, Arteta enggan bercakap mengenai harapan pasukannya untuk dinobatkan sebagai juara pada Mei.

Bercakap dalam sidang akhbarnya selepas kemenangan berkelas 3-1 ke atas Brentford Ahad lalu, dia berkata: "Anda boleh bertanya kepada saya setiap hari. Hari ini kami berada di puncak liga, saya sangat gembira."