Vinicius Junior akan menjadi pencabar utama untuk merebut Anugerah Ballon d'Or 2023, kata Rivaldo.

Pemain kebangsaan Brazil, Vinicius, memainkan peranan utama ketika Real Madrid memenangi gelaran LaLiga dan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) musim 2021-22, di mana dia menjaringkan gol tunggal ketika Los Blancos menewaskan Liverpool dalam final kejohanan Eropah berkenaan.

Pemain berusia 21 tahun itu menghasilkan 22 gol dan 16 bantuan jaringan sepanjang 52 penampilan dalam kesemua kejohanan, di mana hanya Kylian Mbappe (60), Karim Benzema (59), Christopher Nkunku (51) dan Mohamed Salah (46) mempunyai rekod lebih baik daripada segi penglibatan gol dalam lima liga utama Eropah.

Benzema merupakan calon pilihan untuk memenangi Ballon d'Or 2022, yang akan dianugerahkan pada Oktober depan tetapi bekas juara dunia, Rivaldo, percaya anugerah itu boleh dimenangi Vinicius tahun depan.

"Selepas musim yang hebat bersama Real Madrid, di mana dia menjaringkan gol yang membolehkan mereka memenangi UCL, saya berharap penyerang muda Brazil itu akan terus berkembang," kata Rivaldo kepada Betfair.

"Dia telah banyak meningkat sewaktu di depan gawang dan jika dia meneruskannya seperti itu, dia boleh menjadi bintang utama Real Madrid kerana Benzema akan bersara satu hari nanti.

"Amat sukar untuk mencari calon pilihan (Anugerah Ballon d'Or) sedangkan musim belum bermula tetapi saya tidak lihat dia terkebelakang berbanding Kylian Mbappe, Kevin De Bruyne dan pemain lain.

"Gelaran yang dimenangi setiap kelab akan memainkan peranan penting untuk menentukan keputusan akhir," katanya.