Aston Villa mengesahkan persetujuan telah dicapai dengan Bayer Leverkusen untuk perpindahan Leon Bailey.

Villa di tengah-tengah kisah terbesar jendela perpindahan kali ini, dengan kapten, Jack Grealish, dilaporkan bakal berhijrah menyertai juara Liga Perdana Inggeris (EPL) Manchester City.

Di sebalik tidak mengetahui sama ada Grealish kekal beraksi bagi musim 2021-22 atau sebaliknya, Dean Smith dijangka akan memperkuatkan jentera serangannya dengan kehadiran Bailey.

Pemain kebangsaan Jamaica, Bailey menjaringkan 15 gol dan melakukan 10 assist untuk Leverkusen sepanjang 40 penampilan dalam semua pertandingan musim lalu.

Pemain berusia 23 tahun itu berhijrah ke Leverkusen dari kelab Belgium pada 2017, akan perpindahan ke Villa dalam masa tedekat, menurut kenyataan di laman web rasmi kelab.

Tidak ada bayaran yang disahkan, walaupun laporan menunjukkan Leverkusen ingin mendapatkan sekurang-kurangnya GBP30 juta untuk Bailey.

Setelah persetujuan dicapai, Bailey akan menjadi pemain baru yang ketiga Villa untuk jendela perpindahan kali ini, setelah membawa masuk khidmat Emiliano Buendia dan Ashley Young.

Bekas rakan sepasukan Buendia di Norwich City, Tom Cantwell, juga sangat dikaitkan dengan Villa mengejar slot beraksi di pentas Eropah.