Raphael Varane menegaskan dia tidak menyesal menyertai Manchester United walaupun mengharungi musim pertama yang buruk di Old Trafford, ketika dia menolak kritikan terhadap prestasi Cristiano Ronaldo musim lalu.

Varane menyertai United pada Ogos 2021 berikutan tempoh yang sarat trofi di Real Madrid.

Bagaimanapun, dia tidak dapat menghalang Red Devils mencatat rekod pertahanan terburuk dalam sejarah Liga Perdana Inggeris (English Premier League) mereka dalam perjalanan ke tempat keenam, apabila mereka melepaskan 57 gol dalam 38 perlawanan.

Pemenang Piala Dunia 2018 itu memulakan perlawanan pramusim pertama Erik ten Hag mengetuai United, membelasah Liverpool 4-0, yang kemudiannya diikuti dengan dua lagi kemenangan persahabatan.

Dalam temu bual dengan BBC, Varane tetap dengan keputusannya untuk menyertai United sambil memuji gaya oktana tinggi yang diperkenalkan oleh Ten Hag pada jelajah pramusim mereka di Asia dan Australia.

“Dalam bola sepak, anda perlu mencabar diri sendiri dan cuba memperbaiki diri,” katanya. “Saya mahu menjalani satu lagi pengalaman selepas 10 tahun di tempat yang sama.

"Liga Perdana benar-benar hebat dan Manchester United adalah kelab yang hebat. Tidak ada keraguan tentang keputusan saya.

"Ia adalah musim baru, permulaan baru. Keyakinan adalah penting dan kami hilang keyakinan apabila kami tewas beberapa perlawanan. Tetapi saya fikir kami mempunyai potensi yang besar.

"Pengurus baharu itu sangat positif. Dia mahukan tenaga ini dan untuk menekan tinggi ke atas padang, dengan lebih banyak ruang di belakang kami. Itu mungkin lebih menyinggung perasaan tetapi ia adalah bola sepak yang kami sangat nikmati, jadi itu adalah permulaan yang baik."