VILLARREAL 2 LIVERPOOL 3
(Liverpool ke final dengan agregat 5-2)

Liverpool mengatasi aksi bersemangat Villarreal untuk menempah tiket final Liga Juara-Juara Eropah (UCL) dengan kemenangan 3-2 awal pagi tadi, di mana mereka bangkit menghasilkan tiga gol dalam babak kedua selepas kelebihan dua jaringan milik mereka dalam separuh akhir pertama dipadamkan di Sepanyol.

Boulaye Dia membuka jaringan buat skuad bimbingan Unai Emery itu di depan sorakan hebat penyokong sendiri seawal minit ketiga sebelum Francis Coquelin mengejutkan pelawat dengan memadamkan kelebihan mereka menerusi penyudahnya sebelum tamat babak pertama.

Bagaimanapun, Liverpool mengubah permainan mereka selepas perlawanan bersambung dan selepas penjaga gol Villarreal, Geronimo Rulli, gagal menghalang jaringan Fabinho pada minit ke-62, pemain gantian, Luiz Diaz, menanduk masuk gol penyamaan pada minit ke-65 untuk mencerahkan peluang Liverpool ke final.

Sadio Mane kemudian mengawal bola mengatasi Rulli dan menjaringkan gol ketiga pelawat pada lewat permainan untuk mengesahkan kemaraan Liverpool sebelum Etienne Capoue dibuang padang pada lewat permainan kerana mengasari Curtis Jones.

Selepas ini pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu akan meneruskan misi empat kejuaraan musim ini dengan menantikan kunjungan Tottenham bagi perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) hujung minggu ini.

Villarreal pula akan melayani Sevilla di laman sendiri bagi aksi LaLiga sehari kemudian.