Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, kekal optimis dalam menghadapi pusingan kalah mati Liga Juara-Juara Eropah (UCL) biarpun diundi berdepan juara bertahan, Real Madrid, yang dilihat sebagai ulangan aksi final musim lalu.

Liverpool menamatkan saingan peringkat kumpulan selaku naib juara di belakang Napoli dan diundi untuk bertemu Madrid dalam pusingan 16 selepas majlis undian malam tadi.

Pasukan bimbingan Klopp itu tewas kepada Madrid dalam dua aksi final UCL sepanjang lima musim lalu tetapi pengurus berbangsa Jerman itu tidak sabar untuk menghadapi dua perlawanan timbal balik dengan lawan kendalian Carlo Ancelotti berkenaan.

"Saya sedar kita sudah bertemu Real Madrid dalam dua final terdahulu tetapi agak jarang kedua-dua kelab ini bertemu dalam aksi timbal balik, jadi kami tidak sabar untuk ia berlaku," kata Klopp dalam laman web rasmi Liverpool.

"Real memiliki rekod terbaik di peringkat Eropah. Kami sedar perkara itu.

"Tetapi kami juga sedar bahawa rekod kita juga tidak terlalu buruk. Apa yang penting, kami sedar kita memiliki Anfield dan semua orang tahu apa maknanya.

"Ia satu undian yang amat baik, saya amat teruja dengan undian ini.

"Perlawanan itu juga masih ada beberapa bulan lagi tetapi ia tidak menghalang daripada imaginasi untuk memikirkan bagaimana suasana kedua-dua perlawanan itu.

"Masih banyak perlawanan untuk dilalui sebelum itu, ia sudah pasti, jadi kami akan fokus kepada setiap perlawanan apabila ia tiba.

"Tetapi benar, undian ini telah memberikan kita sesuatu yang istimewa untuk dinantikan," katanya.