Pep Guardiola berkata Manchester City tidak boleh meletakkan semua harapan kejuaraan Liga Juara-Juara sepenuhnya kepada Erling Haaland.

Penyerang itu telah membuat permulaan yang luar biasa dalam kariernya di Stadium Etihad, menjaringkan 10 gol dalam hanya enam perlawanan.

Haaland dilihat oleh ramai orang sebagai bahagian terakhir dalam teka-teki ketika City mengejar kejayaan Eropah, tetapi Guardiola menekankan kepentingan keseluruhan pasukan.

“Jika kami semua bergantung pada bahu Erling, kami tidak akan memenangi Liga Juara-Juara,” kata pengendali City itu.

“Saya difahamkan semua orang bercakap tentang Erling tetapi saya mempunyai tiga, empat, lima pemain baharu dan penting mereka semua berpuas hati.

"Kami tidak menang hanya untuk Erling dan tidak kalah hanya untuk Erling. Dia mempunyai kualiti yang istimewa dan mungkin boleh menyelesaikan beberapa masalah.

"[Tetapi] jika kami tidak bermain dengan baik, kami tidak akan memenangi perlawanan."

Manchester City adalah salah satu pasukan pilihan untuk memenangi Liga Juara-Juara musim ini dan mereka memulakan kempen mereka di Sevilla.

Guardiola tanpa pemain pertahanan John Stones dan Kyle Walker, yang kedua-duanya tidak akan beraksi kerana kecederaan ringan.