Thomas Tuchel berkata dia tidak faham mengapa Timo Werner tidak berpuas hati di Chelsea dan menggesa penyerang itu untuk 'menunjukkan kualiti' untuk menjadi penyerang utama.

Werner telah mengalami kekecewaan selama dua tahun bersama The Blues berikutan perpindahan dari RB Leipzig dua tahun lalu.

Pemain antarabangsa Jerman itu gagal menyerlahkan dirinya dalam kesebelasan utama, setelah menjaringkan hanya 10 gol Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dalam dua musim untuk kelab London itu.

Werner menjadi sasaran dalam kemenangan 2-1 persahabatan ke atas Club America hujung minggu lalu dan mencadangkan selepas perlawanan persahabatan itu bahawa dia boleh meninggalkan Stamford Bridge, kerana dia memerlukan bola sepak pasukan utama yang kerap menjelang Piala Dunia di Qatar.

Pemain berusia 26 tahun itu gagal beraksi akibat kecederaan hamstring ketika Chelsea ditewaskan 5-3 menerusi sepakan penalti oleh Charlotte FC pada hari Rabu selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1.


Pengendali Blues, Tuchel, terkejut atas komen rakan senegaranya, Werner berikutan kekalahan pertengahan minggu itu.

Dia berkata: "Saya terkejut, saya akan sangat gembira sebagai seorang pemain yang mempunyai kontrak di Kelab Bolasepak Chelsea. Saya akan menjadi salah seorang yang paling gembira di planet ini."

Ditanya bagaimana Werner boleh masuk ke dalam pasukan, Tuchel menjawab: "Tunjukkan kualiti, ambil tempat anda dan pertahankan tempat anda.

"Saya akan menjadi salah seorang yang paling gembira di planet ini mempunyai kontrak dengan Chelsea. Jika dia berkata ini, saya tidak faham."

Tuchel tidak berniat untuk membenarkan Werner berhijrah.

Ketika ditanya sama ada dia akan menjadi pemain Chelsea pada musim akan datang, Tuchel berkata: "Pasti, dia pemain kami, pasti."

Tuchel mendedahkan bahawa Cesar Azpilicueta, Kepa Arrizabalaga dan Ross Barkley tidak dapat turun bertemu Charlotte kerana kecederaan.