Kolo Toure menggesa Arsenal belajar daripada kesilapan lalu dan menawarkan kontrak 10 tahun kepada Bukayo Saka.

Saka memainkan peranan besar dalam usaha The Gunners untuk memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris, menjaringkan 12 gol dan memberikan 10 bantuan dalam liga utama musim ini.

Pemain sayap itu juga mencipta rekod untuk England dalam Piala Dunia di Qatar tahun lepas, membolosi gawang tiga kali dan menimbulkan ancaman besar buat pasukan lawan.

Saka hanya di bawah kontrak dengan pendahulu EPL itu sehingga akhir musim depan, tetapi dilaporkan di ambang menandatangani perjanjian baharu.

Bekas pertahanan tengah Arsenal, Toure, mahu Saka diikat selama sedekad.

Dia memberitahu Sky Sports News, "Satu perkara yang saya perlu katakan -- nasihat saya kepada Arsenal ialah Bukayo Saka menandatangani kontrak selama 10 tahun!

“Satu kesilapan yang Arsenal lakukan selama ini, mereka mempunyai pemain penting yang menyayangi kelab dan mereka melepaskannya.

“Anda mesti mengekalkan pemain itu kerana pemain ini adalah pemain yang akan memimpin pasukan untuk anda.

"Saka adalah pemain yang boleh anda harapkan; dia adalah pemain yang apabila sukar mereka akan meletakkan memberikan yang terbaik kepada kelab.

"Anda mempunyai dua jenis pemain, pemain yang menyayangi kelab dan pemain yang datang dan pergi. Anda memerlukan pemain yang menyayangi kelab kerana ini adalah pemain yang akan bertarung dengan hati mereka."