Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp menegaskan The Reds mesti teruja dan bukannya bimbang tentang prospek musim baharu, walaupun Sadio Mane sudah berhijrah.

Mane melengkapkan perpindahan GBP34.7 juta ke Bayern Munich bulan lalu, menamatkan tempoh enam tahun yang berjaya di Liverpool, di mana dia memenangi kedua-dua Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dan Liga Juara-Juara (UEFA Champions League).

Sejak tiba dari Southampton pada 2016, Mane menjaringkan 90 gol dalam 196 perlawanan Liga Perdana Inggeris, hanya Jamie Vardy (104), Mohamed Salah (118) dan Harry Kane (134) menjaringkna lebih banyak dalam tempoh itu.

Pemain antarabangsa Senegal itu menuju ke juara Bundesliga untuk penggal 2022-23, manakala pasukan Klopp telah membawa masuk Darwin Nunez dari Benfica untuk mengisi kekosongan itu.

Salah juga telah menandatangani lanjutan kontrak di Anfield, dengan pemain muda Fabio Carvalho dan Calvin Ramsay juga tiba, dan Klopp percaya Liverpool tidak mempunyai sebab untuk bimbang untuk kempen seterusnya.

"Kami tahu betapa bagusnya Sadio, kami akan menyedari betapa baiknya dia untuk kami pada saat-saat kerana hanya ada 'detik Sadio' apabila tiada orang lain boleh melakukannya seperti dia," kata Klopp kepada Sky Sports News.

“Itu bukan perkara yang buruk kerana dua tahun lalu Diogo Jota datang dan Diogo melakukan perkara yang menakjubkan untuk kami.

"Bobby Firmino mungkin bukan musim yang kita semua jangkakan kerana kecederaan tetapi dalam latihan Bobby sudah kembali, 100 peratus. Dia pemain bertaraf dunia.

"Anda tidak perlu risau apabila anda memikirkan tentang kami atau anda boleh teruja dengan apa yang mungkin untuk kami. Kami tidak boleh melakukan perkara yang sama tahun demi tahun, setiap tahun, ia tidak mungkin.

“Kami mempunyai asas, kami perlu membina asas ini dan menjadi lebih sukar diramal untuk pasukan lain dan itu mungkin dengan membawa masuk pemain lain kerana mereka mempunyai set kemahiran yang berbeza.

"Bagaimana anda boleh teruskan? Bagaimana anda boleh meningkatkan pasukan bola sepak bertaraf dunia? Ini dengan latihan, jelas sekali - kami sangat percaya padanya - tetapi juga dalam membawa pemain baharu.

"Kami memerlukan darah segar, dinamik baharu, keinginan segar untuk mencipta pasukan yang penuh dengan keterujaan dan keazaman untuk perkara yang akan datang.

"Kadangkala anda melakukannya seperti yang anda mahukan dan kadangkala anda perlu bertindak balas terhadap situasi seperti ketika Sadio memberitahu kami bahawa dia mahu berpindah. Kami perlu menggantikannya, dia seorang pemain yang cukup bagus.

"Syukurlah kami boleh melakukannya sebelum ini dengan membawa masuk Luis [Diaz] dan kini Darwin. Fabio adalah pemain yang sangat menarik.

"Dua daripada tiga penyerang bertaraf dunia masih di sini ditambah kualiti tambahan, tulang belakang pasukan juga, barisan terakhir, bahagian tengah, mempunyai gabungan pengalaman dan remaja yang sangat menarik. Saya sangat menantikan persembahan mereka."