Luis Suarez masih boleh beraksi untuk Atletico Madrid dalam aksi derby menentang Real Madrid Ahad ini selepas kebimbangan kecederaan reda semalam.

Penyerang berpengalaman dari Uruguay itu mengalami kecederaan selepas 13 minit dalam kemenangan Liga Juara-Juara ke atas Porto, dan kelihatan menitiskan air mata di bangku simpanan.

Antoine Griezmann, Angel Correa dan Rodrigo de Paul menjaringkan gol untuk memberikan kemenangan 3-1 buat Atletico sekaligus membawa mereka ke pusingan 16.

Sejak perlawanan itu, masih tidak jelas mengenai tahap kecederaan yang dialami Suarez, tetapi Atletico kini telah mengeluarkan kemas kini yang menunjukkan berita positif.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh kelab itu, ia mendedahkan bahawa Suarez menjalani ujian di Clinica Universidad de Navarra dan telah menunjukkan tiada kecederaan yang serius di bahagian otot.

"Ujian telah menolak bahawa penyerang Rojiblanco itu mengalami sebarang koyak di bahagian otot, jadi terdapat perkembangan positif akan menentukan ketersediaannya untuk perlawanan derby Ahad ini," kata Atletico.

"Luis Suarez akan terus menjalankan latihan pemulihan individu dan sesi terapi fizikal harian."

Atletico memenangi LaLiga musim lalu dan berharap untuk mempertahankan gelaran namun segalanya mungkin berakhir jika mereka tewas di Santiago Bernabeu.

Mereka memasuki perlawanan ini 10 mata di belakang Real selepas 15 perlawanan.