Stefano Pioli mengimpikan untuk terus bersama Milan dalam Liga Juara-Juara musim ini selepas mengatasi Tottenham untuk mara ke suku akhir.

Milan mengekang Tottenham seri tanpa jaringan pada perlawanan kedua pusingan 16 awal pagi tadi di utara London untuk memastikan kemenangan agregat 1-0 dan menempah tempat dalam undian suku akhir minggu depan.

Mike Maignan cemerlang menafikan Harry Kane, tetapi Milan menamatkan perlawanan dengan jangkaan gol (xG) pulangan 1.37 berbanding 0.46 untuk Spurs.

Ia adalah kali pertama sejak kempen 2011-12 Milan mara ke pusingan lapan pertandingan, dan Pioli teruja dengan apa yang bakal berlaku selepas ini.

"Kami bagus hari ini. Kami meminta pasukan bermain dengan perwatakan yang cemerlang," katanya kepada Prime Video. “Kami tidak pernah berputus asa dan ia adalah laluan yang wajar untuk mengharungi pusingan seterusnya.

"Kami perlu mengambil satu langkah pada satu masa. Ia adalah penting untuk melepasi peringkat kumpulan, kemudian pusingan 16, dan sekarang kami akan menunggu keputusan undian [suku akhir].

"Sudah jelas bahawa kami akan berdepan pasukan yang hebat, tetapi Tottenham juga pasukan yang hebat. Bermimpi itu bagus; ia membantu anda bekerja dengan lebih baik.

"Sungguh mengagumkan untuk bermain dalam Liga Juara-Juara. Jadi sama ada kami memenanginya, yang tidak mudah, atau cuba untuk layak dengan menamatkan saingan di empat teratas Serie A."

Pioli, yang pasukannya berada di tangga kelima dalam Serie A, menambah, "Saya suka memikirkan tiada yang mustahil dalam sukan. Jelas sekali, hanya yang terbaik di Eropah yang kekal dan setiap pusingan menjadi lebih sukar."