KEDAH 1 TERENGGANU 3

Rentetan sembilan kemenangan mengesahkan peluang Terengganu untuk ke Piala AFC 2023 apabila menamatkan kempen Liga Super di tangga kedua, sebentar tadi.





Sesudah Johor Darul Ta'zim (JDT) mengesahkan kejuaraan buat kali kesembilan berturut-turut lebih awal, perebutan tangga kedua yang menawarkan tiket ke saingan kedua kelab Asia itu menyaksikan Negeri Sembilan, Terengganu dan Sabah saling bersaing sengit.

Namun, kekalahan dua seteru itu membolehkan Terengganu menutup kempen liga musim ini dengan kemenangan 3-1 ketika bertandang ke kubu Kedah Darul Aman.

Ia juga menyaksikan mereka bakal berdepan Sri Pahang dalam pusingan pertama Piala Malaysia.




Tok Gajah pula menafikan hajat Negeri Sembilan yang terdesak memburu mata penuh di Stadium Darulmakmur apabila menang 2-0 dengan dua penyudah David Rowley.



Dalam masa sama, Harimau Selatan belum rela mengendurkan permainan mereka apabila menjadikan Sabah sebagai mangsa seterusnya dengan kejayaan mudah 3-0 di Stadium Sultan Ibrahim.

Ia juga mengangkat JDT sebagai juara tanpa kalah sepanjang musim ini sambil penyerang sensasi kelahiran Brazil, Bergson Da Silva, yang meledak dua jaringan malam ini menggondol Kasut Emas dengan 29 gol.

Dengan itu, juara 2022 berkenaan akan memulakan misi mempertahankan trofi Piala Malaysia bertemu Petaling Jaya (PJ) City yang mengakhiri kempen dengan kemenangan 1-0 ke atas finalis Piala AFC, Kuala Lumpur City.

Keputusan seri 1-1 dengan Selangor di Stadium Bandaraya tidak mengubah kedudukan Penang di tangga tercorot.