Rafael Nadal menyifatkan ketiadaan Novak Djokovic dari Terbuka AS sebagai 'amat menyedihkan' selepas pemain Serbia itu mendedahkan dia tidak akan bertanding di Flushing Meadows.

Djokovic mengumumkan dia tidak akan membuat perjalanan ke New York pada hari Khamis, kerana pelawat ke Amerika Syarikat dikehendaki mempamerkan bukti vaksinasi terhadap COVID-19.

Terbuka AS akan mewakili grand slam kedua yang dilepaskan Djokovic tahun ini, selepas statusnya yang tidak divaksin menyaksikan dia diusir dari Melbourne menjelang Terbuka Australia pada Januari.

Nadal adalah antara pemain yang paling berkemungkinan mendapat manfaat daripada ketiadaan Djokovic ketika dia membida untuk memenangi gelaran grand slam ke-23, tetapi pemain Sepanyol itu melahirkan rasa simpati terhadap pesaingnya ketika dia bersedia untuk memulakan kempen Terbuka AS menentang Rinky Hijikata minggu depan.

“Dari perspektif peribadi saya, ia adalah berita yang sangat menyedihkan,” kata Nadal. “Ia sentiasa memalukan apabila pemain terbaik dunia tidak dapat beraksi dalam kejohanan kerana kecederaan atau sebab berbeza.

"Ia sukar untuk peminat, sukar untuk kejohanan. Pada pendapat saya, sukar untuk pemain juga, kerana kami mahu mempunyai pencabar yang terbaik."