Daniil Medvedev tahu dia tidak beraksi sebaik mungkin di grand slam musim ini selepas cabaran mempertahankan kejuaraan Terbuka AS ditamatkan oleh Nick Kyrgios.

Medvedev, yang juga akan melepaskan tempatnya di puncak ranking dunia ATP, hanya memenangi satu daripada empat pusingan akhir yang dicapainya pada 2022.

Rekodnya dalam kejohanan utama adalah kekecewaan khusus buat pemain berusia 26 tahun itu. Selepas tewas kepada Rafael Nadal di final Terbuka Australia, Medvedev telah mara ke pusingan keempat di Roland Garros dan peringkat yang sama di Flushing Meadows, manakala larangan The All England Club terhadap atlet Russia dan Belarus menghalangnya daripada bertanding di Wimbledon.

Dengan Novak Djokovic tidak dapat bermain di New York kerana status vaksinasi COVID-19, Nadal, Carlos Alcaraz atau Casper Ruud akan menjadi pemain nombor satu dunia selepas berakhirnya Terbuka AS Ahad ini.

"Maksud saya, sekarang apabila anda mengatakannya, saya masih ingat," kata Medvedev dalam sidang akhbar apabila ditanya bagaimana perasaan melepaskan tempat nombor satu.

“Itu tidak bagus kerana secara jujurnya selepas perlawanan sebegitu, apabila anda tewas dalam grand slam... saya cuba untuk kelihatan baik di sini, tetapi saya kecewa.

"[Saya] tidak akan menangis di dalam bilik, tetapi saya agak kecewa. Selama beberapa hari saya akan berasa sedikit sedih, melihat telefon saya, komputer riba saya atau menonton beberapa siri.

"Ya, itu bukan perkara pertama dalam fikiran saya berjalan selepas perlawanan, berkata, 'saya tidak akan menjadi pemain nombor satu dunia lagi' - saya sebenarnya tidak tahu di mana saya akan berada. Mungkin tiga atau empat. Saya rasa Carlos akan melewati saya. Saya tidak tahu sebenarnya.

"Tetapi itulah motivasi, cuba untuk melakukan yang lebih baik. Jelas sekali ia adalah slam terakhir tahun ini. Saya tidak melakukannya dengan cukup baik. Tidak menang di Australia apabila saya mempunyai peluang. Tidak mendapat peluang untuk bermain di Wimbledon.

"Roland Garros, tewas pada pusingan keempat. Di sini, pusingan keempat. Ya, saya harus melakukan yang lebih baik, harus mendapat lebih banyak mata jika saya mahu menjadi nombor satu dunia sekali lagi."