Nick Kyrgios mengambil kesempatan untuk membincangkan saat mengecewakan dalam kariernya selepas kemenangannya ke atas Daniil Medvedev, mengakui dia tidak pernah menyangka dia akan berpeluang untuk kembali ke prestasi terbaiknya.

Kyrgios hanya melepaskan satu set kepada Medvedev dalam kemenangan 7-6 (13-11), 3-6, 6-3, 6-2 di Terbuka AS semalam.

Nampaknya semasa pemecah seri set pertama bahawa dia berada di ambang salah satu kehancurannya yang terkenal, dengan beberapa raket telah patah serta kekecewaan yang sering dilepaskan ke arah kotaknya sendiri, tetapi dia stabil dan terus beraksi memastikan kemenangan.

Bercakap kepada media selepas perlawanan, Kyrgios berkata: "Saya rasa jika dia mendapat set pertama itu, ia akan menjadi satu tugas yang mustahil bagi saya untuk kembali dan menang."



"Saya tidak terlalu meraikannya. Ia hanya pusingan keempat, saya sudah mendapat suku akhir [seterusnya]," kata Kyrgios. “Tetapi ia adalah satu pengalaman yang menakjubkan yang jelas menewaskan pemain nombor satu dunia di Stadium Arthur Ashe.

“Saya tidak begitu suka meraikan terlalu banyak selepas itu kerana saya tahu jika saya bermain dengannya sembilan kali lagi, dia mungkin akan mengatasi saya pada majoriti masa.

“Saya tidak pernah memenangi perlawanan di Ashe sebelum minggu ini, sekarang saya telah menang dua menentang dua lawan yang berkualiti, dan saya rasa saya telah dapat mempamerkan [bakat saya].

"Terdapat ramai selebriti di sini, ramai orang penting di sini menonton. Saya mahu masuk ke gelanggang itu dan menunjukkan kepada mereka saya mampu menundukkan kepala dan bermain serta memenangi perlawanan besar ini.

"Bagi dunia tenis, saya fikir ia juga penting. Orang ramai mula meragui keupayaan saya untuk menarik diri dalam perlawanan seperti ini di kejohanan utama. Saya benar-benar bangga dengan diri saya secara jujur kerana ia tidak mudah menangani semua kritikan. "