Pujian harus diberikan kepada beregu utama wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah, yang hampir menewaskan juara dunia dari China, Chen Qing-Chen-Jia Yi Fan, pada pusingan kedua Terbuka Denmark di Odense, sebentar tadi.

Gandingan yang menduduki ranking ke-11 dunia itu memberi saingan sengit sehingga membawa permainan ke set penentuan, namun terpaksa akur tewas 21-18, 20-22, 21-17 dalam tempoh 73 minit perlawanan.

Pearly-Thinaah cuba menyaingi pasangan pilihan pertama kejohanan itu pada set pertama, namun ketangkasan mereka belum cukup untuk mengalahkan lawan apabila tewas 21-18.

Bagaimanapun, pemenang pingat emas Sukan Komanwel Birmingham 2022 itu bangkit pada set kedua untuk meraih kemenangan 22-20 sekali gus mengheret permainan sehingga ke set penentuan.

Seakan berpeluang untuk melakar kejutan, namun gandingan negara dipisahkan oleh pengalaman untuk melepaskan kemenangan kepada pasangan China dengan keputusan 21-17.

Biarpun gagal melangkah ke suku akhir, kredit harus diberikan kepada mereka, lebih-lebih lagi Pearly yang baru pulih daripada kecederaan hamstring yang tetap mempamerkan semangat melawan yang tinggi.

Pemain berusia 22 tahun itu mengalami kecederaan ketika beraksi di Terbuka Jepun awal bulan lalu.

Peluang Pearly-Thinaah untuk menebus kekecewaan di Odense masih terbuka apabila mereka dijangka membuat penampilan di Terbuka Perancis di Paris bermula pada Selasa.