Pemain nombor satu dunia, Novak Djokovic mengatakan bahawa dia tidak begitu "menghormati" bintang Australia yang lantang bersuara, Nick Kyrgios.

Kyrgios sebelum telah melabel pemain nombor satu dunia, Djokovic, telah diperalatkan ketika situasi semakin tegang di kalangan pemain menjelang Terbuka Australia susulan pandemik Covid-19.

Bekas pemain ke-13 dunia, Kyrgios, turut mengkritik keputusan Djokovic untuk menganjurkan Jelajah Adria di Eropah Ogos lalu di tengah-tengah krisis COVID-19.

Djokovic menghidupkan kembali persaingannya dengan Kyrgios setelah ditanya mengenai pemain berusia 25 tahun itu pada malam pembukaan saingan Terbuka Australia.

"Saya telah berkata sebelum ini," kata Djokovic, "Saya fikir dia bagus untuk sukan ini. Jelas dia seseorang yang berbeza. Dia bermain tenis, dia melakukan perkara di luar gelanggang dengan cara yang tersendiri.

"Saya menghormati dia. Saya sangat menghormati orang lain kerana setiap orang mempunyai hak dan kebebasan untuk memilih bagaimana mereka ingin menyatakan diri, apa yang mereka mahu lakukan. Hormat saya kepadanya untuk tenis yang dimainkannya. Saya berasakan dia pemain yang sangat berbakat. Dia mempunyai kualiti yang besar. Dia telah membuktikan bahawa dia mempunyai kualiti untuk mengalahkan mana-mana pemain di dunia sebelum ini.

"Di luar gelanggang, saya tidak begitu menghormatinya, sejujurnya. Di situlah saya akan menamatkan ulasan ini. Saya sebenarnya tidak mempunyai komen lagi untuknya, komennya sendiri untuk saya atau apa sahaja yang dia cuba buat."

Djokovic telah memenangi Terbuka Australia dua kali berturut-turut dan melihat peluang untuk meraih gelaran sekali lagi di Melbourne Park buat kali kesembilan.

Pemain berusia 33 tahun itu, yang membuka saingan menentang Jeremy Chardy esok, telah memenangi Terbuka Australia setiap kali mara ke separuh akhir.

Djokovic telah mencapai sekurang-kurangnya separuh akhir tujuh kali daripada sembilan kejohanan grand slam terakhirnya, memenangi lima daripadanya.