Erik ten Hag mempunyai kualiti kejurulatihan yang diperlukan untuk berjaya sebagai pengurus Manchester United, menurut Matthijs de Ligt.

Bekas pengendali Ajax, Ten Hag, disahkan sebagai pengganti Ralf Rangnick pada April dan secara rasmi mengambil alih tugas bulan lalu.

Pemain Belanda itu mengambil alih pasukan United yang mencatat kutipan mata terendah mereka dalam musim Liga Perdana Inggeris (English Premier League) musim lalu apabila menamatkan 35 mata di belakang juara Manchester City.

Walaupun saiz kerja pembinaan semula jelas untuk dilihat, pertahanan tengah Juventus De Ligt -- yang bermain di bawah Ten Hag di Amsterdam -- percaya rakan senegaranya bersedia untuk tugas itu.

"Dia seorang yang sukakan pekerjaannya dan dia suka bekerja," kata De Ligt. "Dia sangat mementingkan perincian. Ini menjadikan dia seorang jurulatih yang sangat baik.

"Dia mempunyai banyak kualiti [untuk berjaya]. Kita perlu lihat bagaimana dia pergi."

Jumlah mata paling rendah Manchester United dalam Liga Perdana Inggeris

United telah dikhabarkan akan membuat beberapa pembelian menjelang musim depan, tetapi De Ligt menegaskan Ten Hag juga boleh mendapatkan lebih banyak daripada skuad United sekarang.

"Dia pasti meningkatkan pemain. Dia mahu melakukan segala-galanya untuk menjadikan pasukannya bermain lebih baik," kata pemain pertahanan itu.

Ten Hag, yang merupakan pengurus tetap kelima United sejak Alex Ferguson bersara pada 2013, dilaporkan tidak sabar-sabar untuk menjadikan Frenkie de Jong dari Barcelona sebagai pembelian pertamanya.

De Ligt dan De Jong memainkan peranan besar dalam perjalanan Ajax ke separuh akhir Liga Juara-Juara pada 2018-19, apabila turut memenangi dua kejuaraan domestik di bawah kendalian Ten Hag.

Bagaimanapun, De Ligt tidak pasti sama ada rakan sepasukannya di Belanda akan bergabung dengan Ten Hag di Old Trafford.

"Dia seorang pemain yang hebat dan semua orang tahu betapa pentingnya dia untuk pasukan," kata De Ligt. "Tetapi dia tidak berkata apa-apa [mengenai perpindahan]."