Ketua jurulatih skuad B-23 negara, Brad Maloney, tidak menyesal dengan keputusannya merombak kesebelasan utama Harimau Malaya sehingga terikat 2-2 dengan Kemboja dalam perlawanan terakhir Kumpulan B, Sukan SEA Hanoi 2021 petang tadi.

Keputusan itu menyaksikan Malaysia dipintas Thailand -- yang menewaskan Laos 1-0 dalam satu lagi perlawanan -- untuk menamatkan saingan peringkat kumpulan selaku naib juara.

Dengan itu, skuad muda negara berdepan ranjau berliku apabila perlu menewaskan pasukan tuan rumah, Vietnam, dalam aksi separuh akhir di Stadium Veit Tri, Phuto pada Khamis ini seandainya mahu ke final.

Bagaimanapun, Maloney tidak menyesal dengan keputusannya menurunkan kesebelasan berbeza dalam perlawanan itu kerana berasakan barisan pemainnya telah menampilkan perwatakan yang cukup baik untuk bangkit sebanyak dua kali demi mengikat Kemboja.

"Ia bukanlah sesuatu yang saya sesalkan," katanya dalam sidang media seperti yang dipetik Nadi Arena.

"Walaupun tidak menang, ia aksi yang baik daripada pemain.

"Pemain menunjukkan banyak perwatakan untuk bangkit daripada ketinggalan sebanyak dua kali.

"Saya fikir kami mendominasi kebanyakan permainan dan mungkin sepatutnya memenangi perlawanan ini.

"Kami memperoleh banyak peluang tetapi pada akhirnya, ia keputusan seadanya dan kami kini hanya perlu fokus kepada perlawanan separuh akhir," katanya.

Aksi di Stadium Thien Truong, My Dinh hari ini menyaksikan Hadi Fayyadh Abdul Razak menjadi penjaring gol berganda dalam separuh masa kedua selepas Malaysia ketinggalan sebanyak dua kali gara-gara jaringan Choun Chanchav dan Sa Ty buat Kemboja.

Malaysia menamatkan saingan peringkat Kumpulan di tangga kedua dengan lapan mata, satu mata di belakang Thailand, yang akan berdepan Indonesia dalam separuh akhir.