MALAYSIA 2 KEMBOJA 2

Skuad B-23 negara berisiko kehilangan status juara Kumpulan B acara bola sepak Sukan SEA Hanoi 2021 selepas terikat 2-2 dengan Kemboja di Stadium Thien Truong, Nam Dinh sebentar tadi.

Pasukan bimbingan Brad Maloney itu terpaksa bangkit sebanyak dua kali untuk mengikat kedudukan tetapi gol kemenangan yang dicari-cari masih tidak kunjung tiba sehingga wisel penamat.

Hadi Fayyadh Abdul Razak muncul penjaring kedua-dua gol Malaysia selepas ketumpulan penyudah menyaksikan Malaysia ketinggalan pada penghujung babak pertama.

Maloney merombak hampir keseluruhan kesebelasan utamanya dengan Hadi Fayyadh bertindak sebagai penyerang utama sambil Ahmad Zikri Khalili dipilih sebagai ketua pasukan bagi menggantikan Mukhairi Ajmal Mahadi.

Malaysia menguasai hampir keseluruhan babak pertama tetapi gagal menembusi gawang lawan biarpun diberikan rangkaian peluang terhidang, khususnya menerusi tandukan Hadi Fayyadh.

Dan ketumpulan itu mengundang padah pada penghujung separuh masa berkenaan apabila Kemboja diberikan sepakan penalti susulan insiden bola terkena tangan Quentin Cheng dan Choun Chanchav tidak mensia-siakan peluang itu untuk meletakkan Kemboja di depan.

Malaysia turut memperoleh sepakan penalti pada awal babak kedua selepas Syafik Ismail dijatuhkan pertahanan lawan dan Hadi Fayyadh memanfaatkan peluang itu untuk mencatatkan namanya selaku penjaring buat kali pertama dalam edisi kali ini pada minit ke-51.

Ketika skuad negara sedang galak memnburu gol kemenangan, mereka dikejutkan dengan serangan pantas Kemboja dan penjaga gol, Azri Abdul Ghani, sekali lagi dibolosi pada minit ke-61 gara-gara penyudah Sa Ty.

Penyerang Azul Claro Numazu, Hadi Fayyadh, sekali lagi menyamakan kedudukan pada minit ke-68 selepas menerima hantaran pendek penyerang KV Kortrijk, Luqman Hakim Shamsudin.

Barisan muda negara berusaha sehabisnya untuk mendapatkan gol kemenangan sehingga ke penghujung permainan dan percubaan Nik Akif Syahiran Nik Mat sedikit melepasi palang gol untuk keputusan berakhir 2-2.

Dengan keputusan itu, Malaysia, yang sedang mendahului Kumpulan B dengan lapan mata, akan dipintas Thailand (kini enam mata) sekiranya pasukan Gajah Perang itu menewaskan Laos dalam aksi terakhir peringkat Kumpulan malam ini.

Seandainya kekal sebagai juara Kumpulan B, skuad negara akan berdepan Indonesia dalam separuh akhir dan sekiranya perkara sebaliknya berlaku, Harimau Malaya perlu menumbangkan pasukan tuan rumah, Vietnam, untuk ke final.