Raphael Varane tidak boleh bertanggungjawab sepenuhnya atas perjuangannya sejak menyertai Manchester United tahun lalu, kata bekas pertahanan Red Devils Rio Ferdinand.

Menurut Ferdinand, organisasi 'kefungsian sifar' United di bawah pengurus Ole Gunnar Solskjaer dan Ralf Rangnick merupakan faktor penting di sebalik musim pertama buruk pemenang Piala Dunia 2018 itu di England.

Kini barisan belakang United boleh ditetapkan untuk rombakan penting di bawah bos baharu Erik ten Hag, Ferdinand percaya.

Pemenang Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) empat kali , Varane bermain 29 kali dalam musim sulungnya bersama United selepas tiba dari Real Madrid, menyumbang hanya enam gol tanpa bolos ketika Red Devils mencatat kutipan mata terburuk Liga Perdana Inggeris (English Premier League) (58), menduduki tempat keenam.

Hanya empat pasukan -- dua pasukan yang tersingkir Norwich City (enam) dan Watford (empat) serta Leeds United (lima) dan Leicester City (tujuh) -- mengekalkan kurang daripada lapan rekod bersih Liga Perdana Inggeris yang diuruskan oleh United musim lalu.

Walaupun Ferdinand menyatakan Varane tidak beraksi pada tahap elit di Old Trafford, dia mengecam kekurangan struktur United musim lalu, membandingkannya dengan pasukan remaja.

"Saya fikir dia pergi dari satu pasukan [Madrid], [di mana] penghormatan memberitahu anda bahawa ia adalah pasukan yang berfungsi, berfungsi di peringkat teratas, dengan semua pemain bermain secara maksimum secara konsisten," kata Ferdinand kepada saluran YouTubenya FIVE.

"Dia kemudiannya pergi ke situasi terbalik mutlak di mana pasukan tidak mempunyai fungsi, tiada keyakinan, tiada bimbingan dan tiada struktur. Masuk ke sana, dia mungkin akan berkata, 'Saya tidak pernah melihat ini sejak bola sepak remaja'.

“Untuk beralih daripada budaya bertaraf dunia itu kepada apa yang dia ada bersama United adalah satu perubahan besar, dan dia seperti arnab di hadapan lampu.

"Dia bukan pemain yang kami jangkakan ketika dia datang ke sini, dia akan memberitahu anda perkara itu, dan dia akan berkata, 'Saya perlu meningkatkan tahap saya tahun depan, saya perlukan bantuan, saya perlukan rakan sepasukan saya.

"Anda memerlukan rakan sepasukan untuk menjadi yang terbaik; [sama ada anda, Lionel] Messi, [Cristiano] Ronaldo, [Zinedine] Zidane, Ronaldinho, pemain ini tidak melakukan apa yang mereka lakukan tanpa rakan sepasukan mereka."