Raheem Sterling memuji 'mentaliti kemenangan' skuad Chelsea kendalian Thomas Tuchel apabila dia menyasarkan trofi selepas menukar Manchester City dengan The Blues.

Setelah memenangi empat kejuaraan Liga Perdana dalam tempoh tujuh tahun yang berjaya bersama City, Sterling melengkapkan perpindahan GBP45 juta ke Chelsea awal bulan ini.

Penjaring gol terbanyak Chelsea musim lalu ialah rakan sepasukan Sterling di England, Mason Mount dengan 11 gol, dan pembelian Sterling yang berusia 27 tahun itu seharusnya memberikan kelebihan kepada The Blues. Sterling menjaringkan 91 gol dalam Liga Perdana Inggeris adalah jumlah yang lebih baik di kalangan pemain City oleh Sergio Aguero (184).

Chelsea belum memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) sejak anak buah Antonio Conte menang pada musim 2016-17, tetapi mereka telah mengumpul beberapa piala dalam tahun-tahun berikutnya.

Pasukan Stamford Bridge telah memenangi Liga Juara-Juara, Liga Europa, Piala Dunia Kelab FIFA dan kedua-dua piala domestik sejak kejayaan itu, dan hasrat Sterling untuk menjulang trofi utama adalah faktor utama dalam keputusannya untuk berpindah.

“Dalam dua tahun kebelakangan ini, empat atau lima perlawanan akhir yang anda semua telah sertai, anda memenangi Liga Juara-Juara dan kini sedang mencari cabaran untuk Liga Perdana,” kata Sterling kepada laman web Chelsea.

“Ia sesuatu yang menarik minat saya ketika saya berbual dengan kelab.

"Melihat arah yang anda tuju, ia adalah sesuatu yang saya benar-benar beli dan saya hanya merasakan ia adalah tempat di mana saya benar-benar boleh menjadi diri saya sendiri. Saya hanya fikir ia adalah platform yang sempurna untuk saya.

“Kelab sudah mempunyai mentaliti kemenangan itu, tetapi untuk terus melakukannya setiap tahun dan terus memenangi lebih banyak trofi dan membina pada musim sebelumnya, saya fikir itulah yang dilakukan oleh pengurus atasan seperti Thomas.

"Ia bukan satu tahun kemenangan dan tahun depan berehat, ia sekali lagi dan lagi dan lagi, dan itulah yang menggembirakan saya untuk berada di sini."