Bernardo Silva berikrar untuk menutup spekulasi mengenai masa depannya dan komited dengan Manchester City sehingga tiba masanya untuk meninggalkan juara Liga Perdana Inggeris (English Premier League) itu.

Itu mungkin beberapa musim lagi, atau beberapa minggu lagi jika calon pelamar menyusun pakej yang menarik kepada City.

Silva telah dikaitkan pada musim tertutup dengan Barcelona dan Paris Saint-Germain, dengan tahap minat itu menggariskan statusnya sebagai salah seorang pemain tengah menyerang terkemuka Eropah.

Pemain antarabangsa Portugal itu telah menghabiskan lima musim yang bermanfaat di City, sejak menyertai dari Monaco, dan kontraknya berakhir hingga akhir musim 2024-25.

Pengurus Pep Guardiola jelas tidak tergesa-gesa untuk menurunkan pemain berusia 27 tahun itu, yang bersama City dalam jelajah pra-musim mereka di Amerika Syarikat dan bermain 76 minit perlawanan persahabatan Rabu menentang Club America.

Menjawab masa depannya, Silva berkata di Sky Sports News: "Apa yang benar-benar penting ialah saya menyediakan musim saya sebaik mungkin.

"Selagi saya bermain untuk City, saya akan sentiasa memberikan yang terbaik. Hubungan dengan kelab, dengan peminat dan rakan sepasukan saya adalah hebat, dan saya akan sentiasa menghormatinya."


Guardiola minggu ini menolak laporan akhbar Perancis Le Parisien yang mendakwa PSG telah menawarkan Neymar kepada City sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran yang akan menyaksikan Silva sebaliknya.

Barcelona kelihatan sangat berminat pada awal pramusim tetapi sejak itu telah mengalihkan tumpuan mereka, membawa masuk Raphinha dari Leeds United sebagai pilihan bahagian tengah menyerang sambil melengkapkan pembelian Franck Kessie secara percuma dari Milan.