Gerard Pique menegaskan ia 'bukan perpisahan' selepas bermain perlawanan terakhirnya untuk Barcelona di Camp Nou sebelum bersara.

Pique digantikan dengan tepukan gemuruh pada minit ke-84 ketika Barca menang 2-0 ke atas Almeria semalam selepas jaringan babak kedua Ousmane Dembele dan Frenkie de Jong membolehkan Blaugrana meraih kemenangan ke-11 dalam 12 perlawanan LaLiga terakhir mereka.

Pemain berusia 35 tahun itu mengumumkan penghujung karier bermainnya awal minggu ini, dengan kelab itu bersetuju untuk menamatkan kontraknya sebelum bermulanya Piala Dunia di Qatar akhir bulan ini.

Masih belum jelas sama ada Pique akan memainkan sebarang bahagian dalam perlawanan terakhir Barca sebelum itu, di tempat lawan ke Osasuna pada hari Selasa, tetapi nampaknya tidak mungkin memandangkan penamat yang penuh emosi ketika menentang Almeria di mana dia memeluk setiap rakan sepasukannya.

Bercakap kepada penyokong selepas perlawanan, Pique yang sebak berkata, "Kemahuan adalah melepaskan. Terdapat begitu banyak kasih dan semangat antara Barca dan saya.

"Sudah tiba masanya untuk pergi... [tetapi] saya yakin bahawa pada masa akan datang saya akan berada di sini lagi. Saya sudah pergi dan kembali.

"Ini bukan perpisahan. Saya telah menjadi ahli sejak saya dilahirkan di sini, dan saya akan mati di sini."

Sergio Busquets juga memberi penghormatan kepada rakan sepasukannya yang telah bermain bersamanya di Barca sejak 2008 selepas perlawanan, dengan berkata, "Dia pergi dan legasi yang luar biasa. Bermain untuk Barcelona lebih bermakna kepadanya berbanding sesiapa pun dan kami akan sentiasa mengingati Pique."