Beberapa tahun yang lalu, sesuatu yang mustahil memikirkan bahawa satu hari nanti Lionel Messi akan meninggalkan Barcelona, apatah lagi dengan perpindahan percuma.

Malangnya, itu menjadi kenyataan pada 2021 apabila keadaan kewangan kelab itu tidak membenarkan untuk memperbaharui kontrak bintang Argentina itu.

Sebenarnya, Messi hampir meninggalkan Barça pada 2020 juga. Messi mendedahkan perkara yang sama dalam temu bual pada Oktober tahun itu, mendakwa bahawa dia 'dipelihara seperti banduan' oleh Josep Bartomeu dan pihak pengurusan kelab.

Sebelum wawancara itu, Messi nampaknya telah membentangkan tuntutannya untuk memperbaharui kontraknya pada 2020, seperti yang telah didedahkan oleh El Mundo. Dia mempunyai tuntutan yang besar untuk memperbaharui kontraknya dan kekal.

1. Kontrak tiga tahun: Ketika itu, Messi masih hanya 33 tahun pada masa itu, kontrak tiga tahun adalah permintaan realistik daripada Messi. Dia masih pemain terbaik dunia, dan tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan dalam prestasi.

2. Ruangan peribadi untuk keluarga sendiri dan Suarez: Di sinilah perkara mula menjadi menarik. Messi meminta kotak peribadi di Camp You untuk keluarganya sendiri, dan Luis Suarez untuk hari perlawanan.

3. Bonus pembaharuan EURO10 juta: Bonus pembaharuan EURO10 juta (atau lebih) tidak pernah didengari sebelum Kylian Mbappe memperbaharui kontraknya dengan PSG awal tahun ini. Bagaimanapun, nampaknya Messi telah menuntut perkara itu sebelum pemain Perancis itu, pada 2020.

Adalah penting untuk mengambil perhatian bahawa Barcelona telah menolak permintaan ini, kerana mereka tidak mempunyai dana untuk meneruskannya.

4. Penghapusan klausa pelepasan: Semua pasukan di Sepanyol mengikuti sistem klausa pelepasan, yang membolehkan kelab lain mencetuskan klausa dalam kontrak pemain untuk meneruskan dengan rundingan terus.

Klausa pelepasan Messi pada 2020 dilaporkan bernilai EURO700 juta. Dia mahu ia dimansuhkan, walaupun klausa simbolik EURO10,000 akan kekal. Barcelona tetap tidak bersetuju dengan syarat tersebut.

5. Pembayaran balik pemotongan gaji: Messi, dan ahli pasukan lain mengambil pemotongan gaji pada tahun 2020 untuk membantu kelab semasa COVID-19. Kapten itu, bagaimanapun, mahu Barcelona membayar balik kepadanya, dengan kadar faedah 3 peratus.

6. Pesawat peribadi: Leo mahu kelab memberinya kapal terbang peribadi semasa Krismas.

7. Kenaikan gaji dengan cukai: Messi menuntut bahawa, sekiranya kerajaan Sepanyol menaikkan cukai, kelab itu perlu membayar pampasan perbezaan itu supaya dia akhirnya memperoleh gaji bersih yang sama.

8. Kesinambungan pembantu peribadi: Pada penghujung tempoh Messi di Barca, Messi mempunyai Pepe Costa sebagai pembantu peribadinya, yang berada dalam senarai gaji kelab. Kesinambungannya diragui kerana pemotongan pandemik, tetapi Leo menuntut dia dikekalkan.

9. Komisen kepada abangnya: Akhirnya, dia mahu Barcelona membayar komisen kepada abangnya, Rodrigo Messi, sebagai bonus pembaharuan. Rodrigo mewakili Ansu Fati pada masa itu, dan mungkin menjadi penting dalam pembaharuan kontrak pemain tersebut.

Daripada sembilan tuntutan yang dibuat oleh Messi, Bartomeu enggan memenuhi dua: menurunkan klausa pelepasannya kepada EURO10,000 dan bonus menandatangani EURO10 juta.

Disebabkan tindaka itu, perbincangan dibatalkan antara kedua-dua pihak, menyebabkan pemain yang kini berusia 35 tahun itu mengambil keputusan untuk berhijrah.