Steven Gerrard menerima dia mengambil risiko dengan berhijrah dari Rangers ke Aston Villa tetapi berkata cabaran baharu dalam Liga Perdana adalah peluang yang terlalu besar untuk dilepaskan.

Pengendali berusia 41 tahun itu disahkan sebagai pengganti Dean Smith sebagai ketua jurulatih Villa itu dan dilaporkan menandatangani kontrak selama tiga tahun setengah.

Gerrard membimbing Rangers ke beberapa tempat di tempat kedua sebelum menamatkan penantian 10 tahun kelab Glasgow itu untuk kejayaan gelaran Liga Perdana Scotland musim lalu.

Dia meninggalkan Ibrox dengan Gers empat mata di hadapan Celtic di tempat teratas dan dengan harapan di peringkat kalah mati Liga Europa mereka masih di tangan mereka sendiri dengan berbaki dua perlawanan.

Bekas pemain Liverpool itu mengambil cabaran berbeza sebagai jurulatih, dengan tugasan pertama dan memastikan Villa mengelak daripada zon penyingkiran.

Walaupun menyedari sepenuhnya tugas di tangannya, Gerrard menikmati peluang untuk menguruskan dalam liga yang dia habiskan selama 17 musim bermain bersama Liverpool..

"Aston Villa sendirinya merupakan sebuah kelab bola sepak ikonik," katanya kepada VillaTV.

"Saya mengetahuinya dari luar dan saya sangat teruja untuk melibatkan diri di dalam dan mula membina sesuatu bersama kelab itu.

"Saya suka cabaran. Saya suka risiko. Ia adalah sesuatu yang saya nantikan.

"Kelab ini akan sesuai dengan saya kerana saya mengetahui mereka memiliki peminat sangat bersemangat dan ada permintaan serta tekanan untuk menang. Itu adalah sesuatu yang saya lakukan sejak berumur 17 tahun.

"Saya mula-mula menyedari minat Aston Villa hari Rabu lalu. Saya mendapat panggilan daripada wakil saya, dan saya mahu perkara ini diselesaikan dengan cepat, kerana pertama sekali peluang itu terlalu besar untuk dilepaskan."