Nico Rosberg percaya Lewis Hamilton 'memandu pada tahap terbaiknya' musim ini walaupun berdepan masalah Mercedes ketika pasukan itu terus berjuang dengan pembangunan jentera W13 itu.

Kempen Mercedes telah dibelenggu dengan isu yang hambar berikutan pengenalan sekatan baharu untuk musim 2022, dengan pasukan Jerman di kalangan ramai yang berada di grid mengalami 'porpoising'.

Arahan FIA baharu telah dikeluarkan menjelang Grand Prix Kanada, membenarkan penggunaan tingkat dua, berikutan aduan daripada beberapa pemandu -- walaupun tindakan itu telah membawa tindak balas daripada ketua Red Bull, Christian Horner.

Mercedes memang menunjukkan tanda-tanda kemajuan yang ketara di Montreal dan mempunyai perlumbaan yang konsisten, manakala Ferrari mempunyai Charles Leclerc bermula dari belakang untuk penalti enjin dan Red Bull kehilangan Sergio Perez dengan masalah teknikal.

Hamilton menduduki tempat ketiga untuk penamat podium keduanya musim ini dan ia menandakan kali pertama sejak perlumbaan pembukaan di Bahrain di mana dia menamatkan saingan di atas rakan sepasukannya, George Russell, yang menduduki tempat keempat.

Juara dunia tujuh kali, Hamilton berdepan pemeriksaan musim ini di tengah-tengah perjuangan pasukan tetapi bekas rakan sepasukannya dan saingan gelaran Rosberg menegaskan bahawa dia berada di puncak permainannya sejak beberapa bulan lalu.


"Lewis memandu pada tahap terbaiknya. Dia baru sahaja mengalami musim yang tidak bernasib baik dengan semua perkara berbeza ini menentangnya," katanya kepada Sky Sports.

"Ini adalah hujung minggu biasa dan dia menyampaikan dengan cara yang hebat.

"Gandingan pemandu itu sangat kuat, luar biasa, tetapi, jangan silap, Lewis sangat benci untuk berada di tempat kedua di belakang rakan sepasukan, jadi dia akan sangat bermotivasi dan berusaha keras secara dalaman."