Brendan Rodgers mahu James Maddison menandatangani kontrak baharu dengan Leicester City tetapi tidak akan 'meminta' pemain antarabangsa England itu untuk kekal bersama The Foxes.

Leicester menandatangani Maddison dari Norwich City pada 2018 dalam perjanjian yang dilaporkan bernilai GBP20 juta dan sejak itu telah menjadi salah satu pemain tengah menyerang terbaik Liga Perdana Inggeris.

Walaupun kecederaan menjejaskannya musim ini, Maddison telah terlibat dalam 21 gol dalam 19 perlawanan terakhir EPL, menjaringkan 13 gol dan membantu lapan gol lagi.

14 penglibatan golnya dalam liga utama musim ini ditambah dengan hanya enam pemain, yang kesemuanya bermain sekurang-kurangnya 500 minit lebih banyak daripada Maddison.

Tetapi kontraknya akan tamat pada akhir Jun 2024 dan Leicester nampaknya tidak membuat banyak kemajuan dalam perjanjian baharu, bermakna penjualan pada akhir musim semakin berkemungkinan besar.

Rodgers bersedia untuk meneruskan, bagaimanapun, bertegas perginya seorang pemain bukanlah satu malapetaka.

"Ia adalah perbualan kelab dengan wakilnya untuk beberapa ketika, jadi tiada apa yang berubah di sana," kata Rodgers kepada pemberita menjelang lawatan Ahad ke Manchester United.

"Kontraknya jelas di mana ia berada. Bagi saya, ia mengenai memastikan James bermain pada tahap terbaik dan bersyukur dia melakukan perkara itu. Dia kekal bersedia dan cergas.

"Alangkah bagusnya [jika dia menandatangani perjanjian baharu]. Dia adalah pemain terbaik dalam liga, dia telah menunjukkannya pada masanya di sini, secara beransur-ansur.

"Anda boleh melihat perkembangan itu berlaku. Kami menambah baik pemain dan memberi mereka syarat yang bagus untuk bekerja, tetapi saya tidak akan meminta pemain untuk kekal.

"Mereka mendapat sokongan hebat di sini dan jika mereka pernah bersama kami, mereka faham tentang maksud kelab itu. Ini adalah kelab yang hebat, fasiliti yang hebat dan mereka perlu memahaminya.

"Tetapi ia adalah kerjaya yang singkat dan mereka perlu memikirkan masa depan. Saya faham apa yang mereka fikirkan."