Rafael Leao mengakui dia berasa 'tidak dapat menangani tekanan' di Milan pada tahun-tahun awalnya, tetapi berterima kasih kepada kelab kerana membantunya melaluinya dan kini berasakan bahawa dia adalah 'tunjang ' pasukan menentang Chelsea.

Rossoneri berada di London untuk pertembungan Liga Juara-Juara menentang Chelsea awal pagi esok, jadi sudah tentu itu telah menimbulkan spekulasi dari musim panas bahawa pasukan Stamford Bridge itu mahu membeli Leao.

Sementara itu, dia telah bercakap dengan rancangan rasmi Liga Juara-Juara UEFA tentang kehidupan dan pembinaan kerjayanya sehingga kemenangan Scudetto.

“Saya ditakdirkan untuk bermain bola sepak, saya tinggal di kawasan kejiranan yang miskin dan ia tidak mudah. Jika kita percaya pada diri sendiri, kita boleh pergi jauh.”

Dia meninggalkan Sporting CP dalam keadaan kontroversi, menamatkan kontraknya secara unilateral apabila padang latihan diceroboh oleh peminat yang marah, yang mana dia masih terpaksa membayar yuran bayaran balik EURO20 juta kepada kelab.

“Saya meninggalkan Sporting pada usia 19 tahun dan tinggal di Lille hanya untuk satu musim. Apabila Milan menelefon, saya berasa sangat gembira. Saya sangat gembira, tetapi juga cemas, kerana dari satu ketika ke satu lagi kelab terbesar di Eropah mahukan saya.

"Saya tidak boleh mengatakan tidak. Tetapi bukan mudah untuk menyertai kelab seperti itu pada usia 19 tahun. Saya rasa saya tidak dapat menangani tekanan, saya tidak dapat bertindak balas secara positif di atas padang.”

Leao sememangnya bergelut pada mulanya di San Siro, kerana walaupun seorang pemain yang berpotensi, dia cenderung membuat keputusan terburu-buru dan mensia-siakan peluang menjaringkan gol.

Kedudukannya di atas padang juga kerap berubah, kadangkala sebagai penyerang tengah, sebelum menemui kemampuan sebenar sebagai pemain sayap kiri di bawah bimbingan jurulatih, Stefano Pioli.

“Saya tidak boleh kehilangan peluang ini untuk membuktikan apa yang saya boleh lakukan. Mereka percaya kepada saya.

“Saya telah mula berkembang dan bertambah baik. Sekarang saya berasakan bahawa saya adalah sumber berharga untuk pasukan dan kelab, jadi saya benar-benar boleh membantu rakan sepasukan saya dalam perlawanan.”