Christophe Galtier menerima serangan Paris Saint-Germain lebih seimbang tanpa Neymar tetapi menyangkal cadangan pasukannya lebih kuat tanpa kelibat penyerang tersebut.

PSG mengesahkan menjelang perlawanan kedua pusingan 16 Liga Juara-Juara engan Bayern Munich bahawa Neymar bakal terlepas baki musim selepas menjalani pembedahan buku lali.

Pemain berusia 31 tahun itu terlibat dengan 34 jaringan musim ini, di mana hanya di belakang rakan sepasukan, Kylian Mbappe (37) dan Erling Haaland (38) di sepanjang lima liga utama Eropah.

Di sebalik angka yang mengagumkan ini, bekas penyerang Perancis, Christophe Dugarry, berkata dia 'gembira' Neymar cedera apabila Mbappe dan Lionel Messi dapat bekerja lebih baik sebagai rakan sepasukan.

Walaupun Galtier tidak semestinya tidak bersetuju dengan penilaian itu, ketua jurulatih PSG tidak dapat melihat bagaimana tanpa pemain yang menghasilkan 18 gol musim ini boleh menjadi sesuatu yang positif.

"Saya telah membaca perdebatan mengenai Neymar. Ia malang untuknya dan satu tamparan hebat untuk pasukan," kata Galtier.

"Lihat gol dan bantuannya musim ini. Apabila saya membaca bahawa ia boleh menjadi perkara yang baik untuk kami, tidak! Pemain itu cedera parah.

“Dia sentiasa bersikap profesional sejak saya berada di sini, walaupun dia mengalami tempoh sukar selepas Piala Dunia.

"Adakah pasukan lebih seimbang? Ya. Tetapi adakah lebih baik? Kehadiran Neymar dalam skuad adalah aset tambahan untuk kami menjaringkan gol."