Mauricio Pochettino mendedahkan bagaimana Lionel Messi telah memberi impak kepada rakan sepasukannya di Paris Saint-Germain setelah membuat penampilan sulung yang ditunggu-tunggu untuk kelab itu.

Messi diperkenalkan pada minit ke-66 sebagai pemain gantian ketika PSG menang 2-0 ke atas Reims semalam, hadir ke dalam perlawanan menggantikan bekas rakan sepasukan di Barcelona, Neymar.



Penampilan singkatnya itu menyaksikan dia melengkapkan 20 daripada 21 hantaran sementara dijatuhkan pemain lawan tiga kali, pemenang Ballon d'Or enam kali itu mendapat sambutan meriah ketika diperkenalkan oleh seluruh penyokong yang hadir ke stadium.

Pochettino gembira melihat rakan senegaranya dari Argentina itu cepat menyesuaikan diri dengan bola sepak Perancis, mengungkapkan bagaimana kehadiran pemain berusia 34 tahun itu mengangkat skuadnya ketika mereka berusaha untuk merebut kembali gelaran liga.

"Dia membawa ketenangan kepada pasukan. Penting untuk dia bermula dengan baik," kata ketua jurulatih PSG setelah penampilan sulung Messi.

"Dia gembira dan dia disatukan dengan baik dalam kumpulan. Kami memberikan masa kepadanya sebelum diturunkan dalam kesebelasan utama PSG.

"Sambutan kehadirannya adalah sesuatu yang sangat indah untuk dilihat dan didengar, daripada penyokong kami tetapi juga daripada penyokong Reims. Messi sangat gembira mengenainya.

"Motivasi persaingan ada untuk semua orang, tetapi kehadirannya membawa optimisme. Semua orang dapat berasakannya, dia mempunyai pengaruh kepada pemain lain."

Walaupun Messi mungkin dilihat sebagai tarikan utama menjelang perlawanan ini, Kylian Mbappe mencuri tumpuan dengan dua gol yang diledak membantu pasukan memastikan kemenangan keempat berturut-turut sejak permulaan liga sekaligus meletakkan mereka di kedudukan terbaik untuk merebut semula gelaran Ligue 1 musim ini.