Jurgen Klinsmann melabel Robert Lewandowski sebagai legenda untuk Bayern Munich selepas perpindahannya ke Barcelona, ​​sementara dia tidak meragui juara Bundesliga itu akan mengalu-alukan penyerang itu kembali.

Lewandowski memperoleh perpindahan yang lama ditunggu-tunggu ke Barca awal minggu ini, meninggalkan dalam perjanjian bernilai sehingga ERO50 juta ketika dia menandatangani kontrak empat tahun dengan Blaugrana.

Penyerang kelahiran Poland itu menjaringkan 50 gol dalam semua kejohanan musim lalu, terbanyak dalam lima liga teratas Eropah, dan meninggalkan legasi di Bundesliga.

Lewandowski menjaringkan 312 gol Bundesliga sepanjang tempoh bersama Bayern dan Borussia Dortmund, dengan hanya Gerd Muller (365) menguruskan lebih banyak dalam sejarah pertandingan.

Selepas meninggalkan Bayern setelah mengumpul 344 gol dan 57 assist dalam 375 penampilan dalam semua pertandingan, Klinsmann menegaskan Lewandowski akan diingati oleh gergasi Bavaria itu.

“Tidak, untuk jangka masa pendek, ada sedikit kesedihan,” Klinsmann, yang bermain untuk Bayern antara 1995 dan 1997, memberitahu GOAL.

“Mungkin juga sedikit perhatian kerana masih ada harapan untuk kekal dan tidak berganjak.

"Saya fikir anda membiarkan rumput tumbuh selama beberapa bulan dan kemudian saya fikir semua peminat Bayern Munich, kelab, semua orang yang terlibat akan berterima kasih kepada Robert selama-lamanya atas apa yang dia lakukan.

“Dia pastinya akan menjadi salah seorang legenda terbesar dalam sejarah kelab, salah seorang yang paling menarik, salah seorang pemain paling luar biasa.

"Akan ada peluang apabila dia kembali. Mungkin ia perlawanan persahabatan, atau mungkin juga, di hadapan, pertandingan piala Eropah atau apa sahaja, di mana dia akan mendapat sambutan luar biasa daripada penyokong Bayern.

"Selama beberapa minggu, mungkin akan ada sedikit kepahitan untuk sesetengah peminat, tetapi itu hilang, pasti hilang. Jadi dalam jangka masa panjang, dia akan diingati sebagai salah seorang yang terbaik."

Bayern telah pun membawa masuk Sadio Mane dari Liverpool, bersama duo Ajax Ryan Gravenberch dan Noussair Mazraoui, sebelum menandatangani Matthijs de Ligt selepas penghijrahan Lewandowski.

Setelah memenangi Bundesliga buat kali ke-10 berturut-turut yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada musim lalu, Klinsmann tidak dapat membayangkan Bayern melepaskan dominasi liga utama Jerman mereka dalam masa terdekat.

"Saya fikir mereka telah melakukan dengan sangat baik," tambah Klinsmann. “Mereka tampil dengan Mane dan saya sangat kagum.

"Saya fikir dia berada di tempat yang betul di sana bersama Jurgen Klopp dan dia telah melakukan yang hebat, benar-benar hebat, dengan Liverpool kemudian juga dengan pasukan kebangsaan dan kami akan melihatnya di Qatar pada bulan November dan Disember. Jadi untuk mendapatkannya dari Liverpool adalah masalah besar, masalah besar.

"Kemudian mereka menambah satu lagi bahagian besar dalam De Ligt, pemain pertahanan tengah yang sangat muda, sangat menjanjikan dan berkembang pada usia 22 tahun. Dia sudah pun seorang pemimpin. Itu sangat besar.

"Mengetahui Bayern Munich, mereka sentiasa mencari. Mereka sentiasa menyemak pasaran dan apabila ada peluang untuk mendapatkan satu atau dua lagi bahagian yang sangat, sangat penting untuk teka-teki mereka, mereka akan melakukannya.

“Jangan terkejut jika mereka melakukannya tetapi daripada salah satu pesaing utama mereka kerana itulah yang mereka lakukan secara tradisi sejak 30-40 tahun lalu, tetapi mereka sudah banyak menutupinya dalam pasaran perpindahan ini dan mana-mana pemain lain. kini datang sebagai satu lagi kualiti."