SRI PAHANG 1 TERENGGANU 5

Terengganu dan Kuala Lumpur (KL) City mencipta kemenangan selesa sebagai bekalan untuk perlawanan timbal balik pusingan 16 Piala Malaysia 2022, sebentar tadi.


Kemenangan itu secara tidak langsung melengkapkan tanpa kemenangan lapan pasukan tuan rumah dalam edisi ini yang menyaksikan peraturan gol mula di tempat dimansuhkan.

Tok Gajah rebah ketika mengharungi 'derby' Pantai Timur itu apabila menjadi mangsa amukan jaringan hatrik pemain import dari Liberia, Kpah Sherman.

Dua kesilapan di bahagian pertahanan yang gagal mematahkan serangan deras dalam tempoh kurang lima minit sebaik sepak mula memakan diri Sri Pahang apabila dihukum Sherman yang meledak jaringan pertama ketika permainan belum berusia seminit disusuli tolakan Nik Sharif Haseefy Lazim.

Skuad asuhan Nafuzi Zain itu perlu menyerap asakan tuan rumah ketika 10 minit menuju bilik persalinan yang menyaksikan Steven Rodriquez (minit ke-43) mengurangkan defisit kepada 1-2.

Begitupun, dua lagi kelekaan hampir sama merencatkan kebangkitan anak buah Dollah Salleh itu yang sebaliknya makin ketinggalan dengan jaringan bekas pemain, Faisal Halim -- arkitek jaringan kedua -- sebelum Sherman sekali lagi mencetak gol.

Selepas terpaksa bertahan seberapa seketika, Sherman terus melebarkan kedudukan buat finalis Piala FA 2022 itu dengan melengkapkan hatriknya dalam masa kecederaan, sekali gus meletakkan Sri Pahang di laluan berliku untuk aksi timbal balik Selasa depan berbekalkan kemenangan 5-1.

Satu lagi pertemuan Piala Malaysia malam ini mengesahkan status KL City sebagai pasukan pilihan untuk ke suku akhir apabila membenam PDRM 3-0.




Selepas melepaskan deretan peluang menarik, KL City perlu menanti hingga memasuki masa kecederaan separuh masa pertama untuk merobek gawang lawan buat pertama kali melalui Romel Morales.

Beberapa pertukaran memberi nafas baru dalam permainan Warga Kota untuk bertambah selesa dengan jaringan daripada ketua pasukan, Paulo Josue, dan Morales.