Pep Guardiola menggesa Manchester City untuk melengkapkan kegemilangan mereka dengan memenangi gelaran Liga Juara-Juara Eropah (UCL) selepas menjulang Piala FA malam tadi.

City melengkapkan kejayaan berganda di peringkat domestik buat kali kedua di bawah bimbingan Guardiola selepas menewaskan Manchester United 2-1 di Stadium Wembley.

Ilkay Gundogan menjaringkan kedua-dua gol pasukannya, termasuk voli gemilang seawal 12 saat usia permainan -- gol tercepat dalam sejarah final Piala FA -- sekali gus membuktikan perbezaan kekuatan City berbanding pasukan jiran itu.

Di sebalik deretan kejayaan City sepanjang beberapa tahun ini, termasuk lima gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL) dan empat kejuaraan Piala Liga Inggeris (EFL), mereka masih belum memenangi sebarang gelaran UCL.

Mereka berpeluang untuk menamatkan penantian itu apabila menentang Inter Milan dalam final UCL di Istanbul hujung minggu depan.

Pengurus City, Guardiola, berkata: "Semua orang mengetahuinya. Kami telah melalui musim-musim yang hebat -- lima EPL, dua Piala FA, Piala Carabao, tetapi kami perlu memenangi UCL untuk diiktiraf seperti pasukan yang layak untuk diiktiraf.

"Kami perlu mengakuinya, tanpa UCL -- ia tetap luar biasa dan menyeronokkan -- tetapi kami kekurangan sesuatu. Kami perlu melakukannya.

"Kami hanya dibezakan saru kemenangan lagi. Saya boleh katakan ia luar biasa, diingati, bahawa sepanjang tiga tahun ini, kami melalui dua final dan satu separuh akhir UCL.

"Tetapi pada akhirnya, kami perlu memenanginya. Saya tahu bagaimana lumrahnhya. Saya sudah katakan kepada pemain 'anda perlu meletakkan tekanan itu kepada diri anda untuk diiktiraf bahawa anda telah memenangi sesuatu yang hebat di Eropah," katanya.