MANCHESTER CITY 1 ARSENAL 0

Nathan Ake muncul wira Manchester City untuk Pep Guardiola menewaskan bekas anak didiknya, Mikel Arteta, apabila mengalahkan Arsenal 1-0 dalam perlawanan Piala FA di Stadium Etihad awal pagi tadi.

Dalam perlawanan pusingan keempat di antara pendahulu Liga Perdana Inggeris (EPL), Arsenal, dan pasukan di tangga kedua, City, itu tiada siapa sangka seorang pemain pertahanan seperti Ake akan muncul sebagai penjaring gol pemisah kedua-dua pasukan berkenaan.

Dia menemui jaringan tunggal perlawanan itu pada minit ke-64 dengan penyudah leretnya menemui penjuru kanan bawah gawang Matt Turner.

Kedua-dua pasukan itu masih belum bertemu dalam saingan EPL musim ini dan aksi kali ini sudah pasti dapat menggambarkan betapa sengitnya perlawanan apabila mereka bertemu dalam saingan liga pada Februari dan April ini.

City kendalian Guardiola memulakan permainan dengan amat kukuh tetapi Arsenal terlebih dahulu memiliki peluang terbaik seawal minit kelima apabila percubaan Takehiro Tomiyasu dalam dalam kawasan penalti ditepis keluar Stefan Ortega.

Tomiyasu kemudian mempertahankan gawangnya di sebelah bertentangan dengan menghalang gerakan akrobatik Erling Haaland sebelum Turner bertindak tangkas menidakkan jaringan itu.

Pemain sayap baru Arsenal, Leandro Trossard, turut berpeluang untuk memecahkan kebuntuan tetapi usahanya disekat Ortega.

Pada awal babak kedua, Turner bertindak bijak menangkap bola lintangan rendah Kevin De Bruyne yang cuba mencari Haaland.

City kemudian memasukkan Julian Alvarez dan Kyle Walker sebelum sejam permainan dan mula kelihatan lebih berbahaya.

Alvarez melakukan percubaan yang terkena tiang gol kanan, 10 minit sebelum Ake menyumbat masuk gol tunggal City.

Arteta kemudian memasukkan ketua pasukannya, Martin Odegaard, dalam usaha untuk mencari gol penyamaan tetapi ternyata tidak membuahkan hasil.