Mohamed Salah sememangnya cemburu dengan bekas rakan sepasukan Liverpool, Dejan Lovren, membuat penampilan di Piala Dunia, menurut pertahanan Croatia itu.

Lovren bakal beraksi untuk Croatia dan bek tengah itu mengetahui dia tidak boleh menentang bekas rakan sekerja Reds, Salah, yang gagal melayakkan diri bersama Mesir.

Salah yang gagal menyempurnakan penalti dalam penentuan sepakan menentang Senegal Mac lalu terbukti menghukum The Pharaohs hingga terlepas tempat ke Qatar.

Ditanya semalam sama ada Salah akan cemburu apabila dia berjaya menyertai kejohanan itu, Lovren berkata: "Seratus peratus! Saya juga cemburu.

"Dia berkata dia akan menyokong saya tetapi, sejujurnya, saya sedih dia tidak layak. Kami sangat rapat. Dia berkata dia akan datang... dengan bendera Croatia!"

Croatia memulakan kempen mereka menentang Maghribi pada hari Rabu.

Salah membantu Mesir menewaskan Maghribi semasa Piala Negara-Negara Afrika pada Januari, menjaringkan gol dalam kemenangan suku akhir 2-1, dan dia mungkin dapat memberikan beberapa petunjuk berguna untuk Lovren.

"Adakah dia memberi saya maklumat mengenai Maghribi? Saya tidak bertanya kepadanya, mungkin sudah terlambat sekarang," kata Lovren.


Lovren membantu Croatia menamatkan saingan sebagai naib juara Piala Dunia 2018, bermain di perlawanan akhir menentang Perancis, dan dia bertegas untuk menjadi lebih baik bukanlah perkara yang mustahil kali ini.

Malah, Lovren mengambil inspirasi daripada bagaimana Liverpool bangkit daripada tewas dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara 2018 kepada Real Madrid, kembali ke perlawanan akhir setahun kemudian dan menewaskan Tottenham untuk merebut trofi.

“Kami mempunyai semua yang kami perlukan, kami hanya perlu menunjukkannya di atas padang,” kata Lovren. "Saya suka gabungan pemain veteran berpengalaman dan muda. Banyak perkara perlu disatukan, semua orang perlu berada dalam keadaan terbaik mereka.

"Pendapat peribadi saya, apabila saya datang ke Qatar, saya mahu memenangi piala. Apabila anda mempunyai kepercayaan pada diri sendiri dan dalam pasukan, segala-galanya boleh dihasilkan."

Lovren, kini berusia 33 tahun, bermain untuk kelab Russia Zenit.