Axel Witsel mahu Belgium mencontohi kejayaan di Russia empat tahun lalu ketika Red Devils menyasarkan kejayaan Piala Dunia dalam apa yang boleh menjadi kejohanan terakhir untuk 'Generasi Emas' mereka.

Pasukan yang membanggakan seperti Thibaut Courtois, Toby Alderweireld, Witsel, Kevin de Bruyne, Eden Hazard dan Romelu Lukaku telah hadir sejak sedekad lalu, dengan ketara meningkatkan peluang Belgium di pentas antarabangsa.

Belgium mara ke suku akhir di Brazil 2014 dan menduduki tempat ketiga empat tahun kemudian di Russia -- peningkatan ketara selepas hanya melepasi peringkat 16 terakhir sekali dalam sembilan penampilan pertama mereka (keempat pada 1986).

Skuad kendalian Roberto Martinez tewas kepada penyandang juara, Perancis di Russia dan Witsel berharap untuk mencipta semula persembahan 2018, kerana kejohanan di Qatar memberikan peluang terakhir kepada kebanyakan skuad berpengalaman mereka.

"Saya akan katakan kami mempunyai lebih banyak pengalaman berbanding pada 2018. Sekarang masa akan menentukan sama ada kami lebih kuat atau lebih lemah daripada 2018," kata pemain berusia 33 tahun itu.

"Memang benar bahawa pada 2018, kami telah mempamerkan perjalanan yang luar biasa. Kami semua benar-benar, secara kolektif, dan individu, berada di tahap terbaik. Dan itulah yang kami mahu ulang di sini. Selepas itu, seperti yang saya katakan, ia adalah Piala Dunia yang berbeza daripada yang lain.


"Kelebihan kecilnya ialah ada antara kami yang telah mengenali antara satu sama lain selama sepuluh tahun, yang lain agak kurang. Tetapi kami sudah lama bersama.

"Apabila anda tidak mempunyai masa untuk membuat persiapan untuk Piala Dunia, saya fikir itu adalah satu perkara yang tidak boleh diabaikan."

Walaupun Belgium dilihat sebagai pasukan yang boleh menimbulkan masalah kepada mana-mana lawan di Timur Tengah, pasukan Martinez tidak berada dalam ranking di antara pasukan pilihan dan Witsel menyokong Brazil untuk pergi jauh.

"Apa pun, saya fikir ia logik. Bagi saya, pasukan kegemaran kejohanan ini ialah Brazil. Tetapi itu pendapat saya," tambahnya.

"Saya fikir, apabila anda melihat pasukan yang mereka ada, anda tidak boleh mengatakan bahawa kami berada pada tahap itu. Bagi saya, Brazil adalah pilihan utama."

Belgium memulakan kempen mereka dalam Kumpulan F menentang Kanada pada hari Rabu sebelum berdepan Maghribi dan Croatia.