Penjaga gol Uruguay, Sergio Rochet, menegaskan dia tidak gentar berdepan pahlawan bertopeng Korea Selatan, Son Heung-min di Piala Dunia Qatar.

Rochet bersedia untuk bersemuka dengan penyerang Tottenham itu apabila Uruguay memulakan kempen Qatar 2022 mereka Khamis ini.

Son adalah pemenang bersama Kasut Emas dalam Liga Perdana Inggeris musim lalu, menyamai rekod 23 gol Mohamed Salah.

Kecederaan patah soket mata hadir sebagai kejutan kepada Son yang berusia 30 tahun menjelang Piala Dunia, tetapi dia cukup cergas untuk dipilih oleh jurulatih Paulo Bento.

Kini, Son bersedia untuk mengetuai serangan Korea Selatan, hampir pasti dengan topeng muka yang dipakainya semasa latihan, dengan kebolehan bertaraf dunianya akan memberi ancaman kepada barisan pertahanan Uruguay.

Rochet berkata, "Anda perlu bersedia untuk segala-galanya, bukan sahaja untuk Son. Kami tahu bahawa pemain terbaik berada dalam pasukan kebangsaan. Dia telah menunjukkan bahawa dia berada pada tahap yang sangat tinggi dan seseorang telah dipantau untuk jangka masa yang lama, mempelajarinya, menghormatinya, tetapi mempercayai apa yang dilakukan.

"Dia seorang pemain yang berkualiti. Dia tidak merisaukan saya. Jika dia tiada, seorang lagi akan masuk ke tempatnya dan dia akan tetap menjadi perhatian Uruguay."


Uruguay turut bakal berdepan menentang Portugal dan Ghana dalam Kumpulan H.