Kapten England, Harry Kane, akan menjalani imbasan mengenai kecederaan buku lali menjelang pertemuan Three Lions seterusnya dalam Piala Dunia Qatar dengan Amerika Syarikat.

Kane dijatuhkan oleh Morteza Pouraliganji tiga minit dalam separuh msa kedua ketika England merakamkan kemenangan 6-2 ke atas Iran Isnin lalu.

Selepas menjalani rawatan, penyerang itu bangkit dan meneruskan permainan hingga minit ke-75, apabila dia digantikan oleh penyerang Newcastle, Callum Wilson.

Kane kelihatan menghadapi masalah serta buku lalinya berbalut, namun pengurus, Gareth Southgate, kelihatan tidak bimbang mengenai tahap kecergasan pemain tersebut, berkata dia digantikan kerana perlawanan sudah dimenangi pasukannya.

Tetapi bintang Tottenham itu kini akan menjalani penilaian kecederaannya, menyebabkan kebimbangan mengenai ketersediaan pemain itu untuk perlawanan kedua Kumpulan B England menentang Amerika Syarikat Jumaat ini.

Pemain berusia 29 tahun itu mencatatkan dua bantuan sebelum memberi laluan kepada Wilson ketika England menghadapi rusuhan menentang Iran dan akan menjadi kehilangan besar untuk Southgate jika kecederaan buku lalinya terbukti cukup serius untuk menolaknya.

Kane hanya ketinggalan dua gol untuk menyamai 53 gol Wayne Rooney sebagai penjaring terbanyak sepanjang masa Three Lions.