Gareth Southgate yakin dia adalah pilihan tepat untuk memimpin England ke Piala Dunia dan yakin pasukan itu akan mendapatkan keserasian di Qatar.

Setelah mara ke separuh akhir di Russia empat tahun lalu dan menamatkan saingan sebagai naib juara Kejohanan Eropah musim panas lalu, England adalah antara pasukan pilihan untuk menjulang trofi musim sejuk ini.

Tetapi keadaan menjadi serba tidak berhasil untuk England, yang mengalami penyingkiran daripada peringkat teratas Liga Negara-Negara dengan baki perlawanan berikutan kekalahan 1-0 di Itali.

Southgate telah dicemuh oleh beberapa penyokong di San Siro selepas perlawanan tanpa kemenangan kelima, yang menimbulkan tekanan dan penelitian dengan perlawanan pembukaan Piala Dunia menentang Iran semakin besar pada 21 November.

“Begini, saya berasakan kami perlu menerima kritikan di saat sukar ini,” katanya.

"Saya tetapi yakin bahawa saya pilihan tepat untuk membawa pasukan ini ke Qatar. Saya fikir ia lebih stabil dengan cara itu, tanpa keraguan.

“Saya tidak fikir mengenai prestasi (menentang Itali) dan saya tahu ia akan mendapat lebih banyak kritikan kerana kami tewas dalam perlawanan tersebut."

Ditanya sama ada dia kekal yakin bahawa England akan mendapatkan keserasian di Qatar, Southgate berkata: "Ya, tanpa sebarang keraguan.

"Kami bermain dan telah bermain dengan beberapa pasukan peringkat atasan dan kami akan menjadi lebih baik. Dan bagi pemain muda, khususnya, yang telah berada dalam perlawanan ini akan belajar banyak daripada mereka lebih berpengalaman."