Gareth Southgate mendedahkan Harry Maguire digantikan ketika England menang 6-2 ke atas Iran kerana masalah kesihatan dan bukannya kecederaan.

Penyertaan Maguire dalam skuad Piala Dunia Southgate telah diperdebatkan dengan sengit selepas dia diketepikan daripada kesebelasan utama pasukan Manchester United, tetapi dia mempamerkan prestasi mantap ketika England memulakan kempen Kumpulan B mereka dengan bergaya semalam.



Kehadiran pertahanan itu mendapatkan bola di udara menyusahkan Iran, dan dia melakukan bantuan jaringan apabila menanduk bola ke Bukayo Saka untuk meletakkan England 2-0 dengan sepakan voli pada separuh masa pertama.

Maguire kemudian digantikan oleh Eric Dier selepas kelihatan menjalani pemeriksaan gegaran selepas rehat, tetapi Southgate bertindak untuk meredakan kebimbangan mengenai keadaannya selepas kemenangan.

"Harry Maguire berasa sakit. [Dia] telah berasa kurang selesa sebelum gol [Iran pertama]," kata Southgate. "Tiada gunanya untuk meneruskan perlawanan, dan tiada sebab untuk dibimbangkan."

Menerusi di Twitter, Maguire berkata, "Saya berasa tidak sihat pada separuh masa kedua jadi bertindak sebagai langkah berjaga-jaga. Tidak sabar untuk hari Jumaat."


Sementara itu, sebanyak 24 minit waktu permainan ditangguh dalam separuh masa pertama selepas penjaga gol Iran, Alireza Beyranvand, mengalami kecederaan teruk di kepala apabila berlaku perlanggaran dengan rakan sepasukan, Majid Hosseini.

Ketika Beyranvand akhirnya digantikan oleh Hossein Hosseini, Iran mendapat kritikan kerana keputusan awal mereka membenarkan penjaga gol yang kelihatan terpinga-pinga itu meneruskan perlawanan.

Bagaimanapun, ketua jurulatih, Carlos Queiroz, berusaha untuk membebaskan kakitangan perubatannya daripada sebarang salah laku selepas tamat perlawanan.

"Kami fikir dia boleh meneruskannya," kata Queiroz. “Ia tidak jelas tetapi, satu minit selepas itu, pemain itu tidak dapat meneruskannya.

“Dia mengalami gegaran otak yang serius dan dalam perjalanan ke hospital untuk menjalani pemeriksaan akhir.

"Itulah sebab kelewatan berlaku, kerana terdapat keraguan antara hidung patah dan gegaran."