Gareth Southgate akan meluangkan masa untuk 'membuat keputusan yang tepat' mengenai masa depannya sebagai pengurus England namun berbangga dengan cara pasukannya bertemu Perancis dalam aksi suku akhir Piala Dunia Qatar.

England merupakan pasukan yang lebih baik untuk tempoh yang lama di Stadium Al Bayt tetapi akhirnya tewas dengan tandukan Olivier Giroud pada minit ke-78 terbukti menjadi penentu apabila Les Bleus meraih kemenangan 2-1 untuk menetapkan pertembungan separuh akhir dengan Maghribi pada hari Rabu.

Kontrak Southgate berlangsung sehingga tamat Kejohanan Eropah 2024, tetapi dia akan menggunakan beberapa minggu akan datang untuk memikirkan sama ada dia mahu meneruskannya.

Dia berkatam, "Setiap kali saya menamatkan kejohanan ini, saya memerlukan masa untuk membuat keputusan yang betul kerana anda melalui begitu banyak.

"Saya mahu membuat keputusan yang betul, apa pun itu untuk pasukan, untuk England dan untuk Persatuan Bola Sepak (FA). Adalah wajar untuk mengambil sedikit masa untuk melakukannya kerana saya tahu bagaimana perasaan saya berubah-ubah sejurus selepas kejohanan sebelum ini.

"Ia adalah keputusan untuk berusaha sekali lagi, banyak tenaga diperlukan dan anda perlu memastikan anda bersedia. Terdapat kelayakan Euro pada bulan Mac dan terlalu banyak di kepala saya untuk memikirkan tentang itu buat masa ini."


Southgate membawa England ke separuh akhir Piala Dunia di Russia empat tahun lalu dan final Euro 2020, namun pengkritiknya terus menuduhnya bermain secara negatif.

Ia tidak berlaku di Qatar, dengan tiada pasukan yang menjaringkan lebih daripada sembilan gol beranding England dalam peringkat kumpulan sebelum kemenangan 3-0 pusingan 16 ke atas Senegal.

Dan menentang Perancis, England bermain bola sepak yang agresif hingga menghadirkan tekanan kepada juara bertahan itu sepanjang perlawanan.

Southgate menambah, "Saya fikir ini adalah yang terbaik yang kami pamerkan menentang pasukan utama.

"Mereka tahu betapa hampirnya mereka mendapatkan kemenangan. Mereka tahu telah menghadirkan tekanan berdepan lawan utama ini sepanjang perlawanan. Kami menguasai permainan, lebih banyak melakukan percubaan ke arah gawang. Saya sangat berbangga dengan prestasi mereka, bukan sahaja malam ini tetapi sepanjang kejohanan.

"Kami telah menunjukkan wajah yang berbeza daripada segi cara kami bermain. Kami mahu bersaing dengan negara-negara teratas, begitulah cara kami menghampiri kejohanan ini dan kami telah melakukannya.

"Kami telah menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa bola sepak Inggeris adalah sihat dan kami mempunyai beberapa pemain yang sangat bagus, bukan hanya untuk sekarang tetapi untuk masa depan juga."