Cristiano Ronaldo berisiko untuk membawa kariernya ke penghujung yang tidak menyenangkan selepas mempamerkan sikap petualang dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menurut bekas rakan sepasukannya di Manchester United, Gary Neville.

Ronaldo digugurkan Portugal menjelang perlawanan pusingan 16 Piala Dunia menentang Switzerland awal pagi tadi, menyebabkan jurulatih Fernando Santos tidak berpuas hati dengan reaksinya untuk digantikan dalam kekalahan peringkat kumpulan kepada Korea Selatan.

Portugal tidak menderita dalam ketiadaan penyerang itu apabila penggantinya, Goncalo Ramos menjaringkan hatrik cemerlang ketika menewaskan Switzerland 6-1, sekali gus menyambung pertemuan suku akhir dengan Maghribi.

Ronaldo telah menimbulkan kontroversi pada beberapa kali musim ini, dengan tempoh pergolakan keduanya di United ditamatkan dengan persetujuan bersama bulan lalu selepas dia berkata kelab itu telah 'mengkhianati'nya dalam temu bual dengan Piers Morgan.

Bercakap kepada ITV menjelang perlawanan Portugal, Neville memberikan sedikit simpati terhadap situasi Ronaldo, berkata dia mesti menerima penghujung kariernya semakin hampir.

"Pengurus ini (Fernando Santos) yang mempunyai hubungan yang menakjubkan dengan Cristiano Ronaldo selama lapan tahun," kata Neville.

“Terdapat ramai peminat Cristiano Ronaldo yang tidak bersedia untuk memberitahu perkara sebenar kepadanya dan saya fikir Ronaldo perlu mendengar kebenaran.

"Ia kelihatan bakal menjadi penamat yang mengecewakan. Marah, memberikan reaksi negatif, merajuk... ia mesti dihentikan kerana ia tidak mencerminkan dirinya sama sekali.

"Legasi jangka panjangnya sudah ditetapkan, dia adalah salah seorang pemain hebat sepanjang zaman, tetapi dalam jangka pendek, dia perlu melakukan lebih baik kerana... adakah pengurus Juventus salah? Adakah pengurus Manchester United salah? Dan kini adakah pengurus Portugal salah? Terdapat tiga daripada mereka yang kini telah melakukan perkara yang sama dengannya.


"Anda meninggalkan perlawanan lebih awal seperti yang anda lakukan di United dua kali, tidak berpuas hati apabila dikeluarkan [menentang Korea Selatan]. Ia akan sampai ke tahap di mana dia tidak menerima penghujung kariernya sudah tiba."

Ronaldo -- yang dikaitkan dengan perpindahan ke kelab Liga Profesional Saudi Al Nassr sejak beberapa hari kebelakangan ini -- diperkenalkan sebagai pemain gantian pada minit ke-73 dengan Portugal sudah mendahului 5-1.

Walaupun Neville percaya usaha Ronaldo untuk menjadi yang terbaik memberinya perkhidmatan yang baik pada masa lalu, dia berkata pemenang Ballon d'Or lima kali itu kini mesti menerima peranan yang lebih terhad.

"Fokus secara individunya adalah salah satu kekuatan terbesarnya sejak 10 atau 15 tahun lalu," tambah Neville.

“Keazamannya untuk menjadi antara yang terbaik dunia, untuk menjaringkan gol terbanyak, untuk memecahkan semua rekod, bertarung dengan [Lionel] Messi.

"Tetapi tiba satu saat di mana anda masih perlu memikirkan tentang kolektif dan itu adalah rakan sepasukan anda di bilik persalinan."