Ketua jurulatih Iran, Carlos Queiroz, mempersoalkan 'maklumat salah' mengenai ancaman terhadap pemainnya dan memuji usaha mereka walaupun tersingkir daripada Piala Dunia Qatar selepas kekalahan 1-0 kepada Amerika Syarikat.

Gol separuh masa pertama Christian Pulisic sudah cukup untuk mengecam Iran mengalami kekalahan dalam perlawanan terakhir Kumpulan B mereka di Stadium Al Thumama awal pagi tadi.



Pemain Iran mengambil bahagian dalam menunjukkan solidariti yang jelas dengan penunjuk perasaan anti-kerajaan di negara itu apabila mereka memilih untuk tidak menyanyikan lagu kebangsaan menjelang perlawanan pertama mereka di Qatar menentang England.

Kumpulan hak asasi manusia berkata lebih daripada 400 orang telah kehilangan nyawa mereka di tengah-tengah penindasan protes di Iran, yang bermula berikutan kematian Mahsa Amini, seorang wanita berusia 22 tahun yang meninggal dunia dalam tahanan polis selepas ditangkap kerana keengganannya untuk memakai tudung.

Laporan telah mencadangkan keluarga pemain telah diancam jika mereka memprotes sekali lagi, tetapi dalam sidang akhbar selepas perlawanannya, Queiroz memberikan respons yang tegas.

"Dunia, dalam keadaan semasa, penuh dengan kebodohan," katanya. “Jika anda mendengar daripada sumber tanpa nama, anda menyampaikan maklumat itu dan dalam masa dua jam, beberapa kebodohan menjadi kebenaran.

"Ia adalah maklumat yang salah, ia memalukan tetapi ia adalah kebenaran. Kami telah mendengar beberapa cerita mengenai ancaman yang diterima pemain.

“Tetapi apa yang saya boleh nyatakan ialah terima kasih kepada kerja mereka, terima kasih kepada perbualan yang kami ada, pemain mula tersenyum semula dan memahami untuk siapa mereka bermain, misi mereka.

"Saya sangat gembira mereka dapat memberikan respons di atas padang dan memberi prestij kepada jersi itu."