Lionel Messi adalah pemenang Piala Dunia pada percubaan kelima dan terakhir, selepas Argentina mengatasi Perancis dalam salah satu perlawanan terhebat dalam sejarah kejohanan itu.

Pemenang Ballon d'Or tujuh kali itu, yang merangkul Bola Emas kedua dengan dua gol yang dihasilkan dalam aksi final, menewaskan rakan sepasukan Paris Saint-Germain, Kylian Mbappe, yang hanya mencatat hatrik kedua dalam sejarah aksi final, untuk menang di Doha.

La Albiceleste nampaknya telah menamatkan hadiah selepas gol untuk Messi dan Angel Di Maria pada separuh masa pertama, tetapi dipaksa bekerja untuk kemenangan mereka selepas Perancis bangkit untuk memaksa perlawanan ke masa tambahan -- dan kemudian penalti Mbappe menyaksikan perlawanan terikat 3-3.



Tetapi Argentina menang 4-2 menerusi penentuan sepakan penalti untuk menamatkan kemarau 36 tahun untuk merangkul kejuaraan terbesar bola sepak, dan mengesahkan salah seorang legenda sebenar mereka menambah koleksi trofi sepanjang kariernya.

Kejayaan Messi yang ditunggu-tunggu pada kejohanan itu disambut secara meluas oleh pemain dan rakan sejawat sepanjang perlawanan, dengan rakan sepasukan PSG, Neymar memberi tabik hormat kepadanya di media sosial.

“Tahniah sahabat,” tulisnya di Twitter.


Romario, yang seperti Messi memenangi Bola Emas dan trofi Piala Dunia dalam kejohanan yang sama ketika dia melakukannya dengan Brazil pada 1994, menyebut legenda Argentina, Diego Maradona, dengan ini kejohanan pertama sejak kematiannya pada November 2020.

“Saya pasti rakan saya Maradona gembira melihat kemenangan ini, begitu juga dengan rakyatnya,” kata Romario di Twitter. "Tahniah Argentina!

"Argentina lebih baik di atas padang dan Messi menerima gelaran yang dia terlepas hari ini, gelaran juara dunia untuk negaranya."


Andrea Pirlo, pemenang Piala Dunia bersama Itali pada 2006, menyatakan, "Final yang hebat... tahniah kepada Messi dan Argentina!"