Neymar telah diketepikan daripada perlawanan terakhir kumpulan Piala Dunia Brazil menentang Cameroon, manakala Alex Sandro telah menyertai penyerang superstar itu dan Danilo dalam senarai kecederaan.

Bintang Paris Saint-Germain, Neymar, dikeluarkan pada minit ke-80 ketika Brazil menang 2-0 ke atas Serbia minggu lalu dengan kecederaan ligamen buku lali kanannya.

Pemain berusia 30 tahun itu tidak menjejaskan kemenangan ke atas Switzerland Isnin lalu, di mana Casemiro menjaringkan gol kemenangan, tetapi tiada tempoh masa rasmi diberikan untuk pemulihannya.

Bagaimanapun, doktor pasukan, Rodrigo Lasmar, mengesahkan semalam bahawa Neymar tidak akan bermain menentang Cameroon, dengan Brazil memerlukan satu mata untuk menjamin kedudukan teratas Kumpulan G.

Rakan sepasukan Danilo, yang mengalami masalah buku lali yang sama dengan Neymar, juga tidak akan pulih tepat pada masanya untuk perlawanan Jumaat di Stadium Lusail, manakala Alex Sandro mengalami kecederaan pinggul.

“Selepas perlawanan semalam, Alex Sandro berasa sakit di pinggul kirinya dan tidak dapat meneruskan permainan,” kata Lasmar.

"Pagi ini dia dinilai semula. Kami membawanya untuk ujian MRI, yang menunjukkan kecederaan otot pada otot pinggul kiri. Pemain itu tidak akan dapat menyertai perlawanan seterusnya.

“Tetapi dia masih menjalani rawatan supaya kami dapat memulihkannya secepat mungkin.

"Danilo dan Neymar masih pulih daripada kecederaan buku lali. Masing-masing dengan rawatan yang berbeza kerana mereka adalah kecederaan yang berbeza."

Neymar telah dikasari sembilan kali oleh pemain Serbia, yang merupakan satu pemalu daripada rekod Piala Dunia Brazil yang mencatatkan 10 kali menentang Switzerland pada 2018.

Dia dikasari 44 kali sepanjang Piala Dunia 2014 dan 2018 -- sekali setiap 21 minit, lebih kerap daripada mana-mana pemain lain.

Dengan kemenangan mereka ke atas Switzerland, Brazil menjadi pasukan pertama dalam sejarah Piala Dunia yang tidak tewas dalam 17 perlawanan peringkat kumpulan berturut-turut sejak 1998.