Lionel Messi meluahkan rasa tidak percayanya selepas Argentina menamatkan penantian lama mereka untuk merangkul gelaran Piala Dunia ketiga dengan kemenangan mendebarkan ke atas Perancis.

Penyerang Paris Saint-Germain itu menjaringkan dua gol dalam aksi enam gol yang penuh dramatik, dengan pasukan kendalian Lionel Scaloni muncul sebagai pemenang selepas penentuan sepakan penalti.



Ia menamatkan penantian selama 36 tahun untuk kegemilangan Piala Dunia, dengan Argentina sebelum ini mengalami kekalahan pada halangan terakhir pada 1990 dan 2014 -- yang terakhir menyaksikan Messi berada di pihak yang kalah.

Selepas menjaringkan tujuh gol dan membawa pulang Bola Emas untuk pemain terbaik kejohanan itu, Messi akhirnya mendapat hadiah terbesar daripada semua dan menggunakan media sosial untuk berkongsi pendapatnya.

"Saya bermimpi tentangnya berkali-kali, saya sangat menginginkannya sehingga saya masih tidak percaya atas kejayaan ini," tulisnya di Instagram.

"Terima kasih banyak-banyak kepada keluarga saya, kepada semua yang menyokong saya dan juga kepada semua yang mempercayai kami. Kami membuktikan sekali lagi bahawa rakyat Argentina apabila kami berjuang bersama dan bersatu kami mampu mencapai apa yang kami sasarkan.

"Pujian diberikan kepada kumpulan ini, yang melebihi individu, adalah kekuatan semua berjuang untuk impian yang sama yang juga merupakan salah satu daripada semua warga Argentina... Kami berjaya!!!"

Dianugerahkan pemain terbaik perlawanan pada perlawanan akhir, Messi dijangka tampil dalam sidang media selepas perlawanan tetapi melangkaui kehadiran ketika sambutan diteruskan dengan skuad.

Bagaimanapun, dia bercakap di atas padang berikutan kejayaan Argentina dan menyatakan hasratnya untuk terus mewakili negaranya dengan jelas.

“Saya seronok berada dalam pasukan kebangsaan, kumpulan itu, saya mahu terus menjalani beberapa lagi perlawanan sebagai juara dunia,” katanya kepada TyC Sports.